تور نمایشگاه گوانجو ، کانتون فیر
تاریخچه نمایشگاه کانتون فیر
کلید نمایشگاه کانتون نخستین بار در سال ۱۹۵۷ در شهر گوانجو (کانتون سابق) در مرکز استان گوانگ دونگ زده شد. وزارت تجارت چین و فرمانداری استان گوانگ دونگ با همکاری هم این نمایشگاه را برگزار کردند که در واقع در آن سالها تنها مکان برقراری ارتباط میان خریداران خارجی و فروشندگان چینی محسوب میشد. برگزاری نخستین دوره نمایشگاه کانتون با مرکز تجارت خارجی چین بود. در واقع، نمایشگاه گوانجو با هدف از میان برداشتن تحریمهای دولت کاپیتالیست و اشاعه تجارت خارجی در دهه ۱۹۵۰ چین پا به عرصه وجود گذاشت. تجارت جهانی دولت چین در آن دهه رونق چندانی نداشت بطوریکه ۸۰ درصد تجارت خارجی این کشور تبادلات تجاری با کشورهای سابقا سوسیالیستی بود. روابط دیپلماتیک معمولی چین که در دهه ۱۹۵۰ به زحمت به ۲۰ کشور میرسیدند چین را برآن داشت تا بدنبال یافتن راهی برای ورود به سمت دنیای تجارت بین الملل باشد. موقعیت جغرافیایی مطلوب کانتون که در نزدیکی ماکائو و هنگ کنگ قرار داشت و ارتباط فرهنگی خوب این شهر با سایر کشورها از جمله دلایل انتخاب این شهر بعنوان نخستین میزبان نمایشگاه بودند.
نمایشگاه کانتون از نخستین دوره برگزاری، دو بار در سال در بازه شش ماهه در فصل بهار در آوریل (فروردین و اردیبهشت) با عنوان نمایشگاه بهاره گوانجو و در فصل پاییز ماههای اکتبر و نوامبر (مهر و آبان) با نام نمایشگاه پاییزه در شهر گوانجو چین برگزار میشود. پیشرفت روزافزون و توسعه سریع نمایشگاه گوانجو طی این سالها موید موفقیت خیره کننده چین و هموار کردن مسیر دستیابی به اهداف تجاریاش است. این نمایشگاه سکوی پرشی است که شرکتهای چینی را به بازارهای بین المللی وصل میکند و فضای رشد و پیشرفت برای سیاست تجارت خارجی چین را فراهم میکند. درواقع، نمایشگاه کانتون نماد و تجسم حضور چین در جامعه جهانی محسوب میشود. برخی از کارشناسان ۵۰ سال توسعه تجارت خارجی چین را مدیون معاملات نمایشگاه کانتون میدانند.

فازهای نمایشگاه کانتون فیر در گوانجو
نمایشگاه کانتون سالی دوبار در ۳ فاز و هر فاز به مدت ۵ روز در مجتمع نمایشگاه Pazhou در شهر گوانجو برگزار میشود:
نمایشگاه گوانجو: فاز اول
ماشینهای بزرگ و کوچک صنعتی، دوچرخه و موتور سیکلت، قطعات یدکی خودرو، لاستیک، فراوردههای شیمیایی، سخت افزار، ابزار آلات، خودرو، ماشینآلات ساختمانی و جادهای و کشاورزی، کامپیوتر و لوازم جانبی، محصولات الکتریکی ولوستر و چراغ، مصالح ساختمانی و دکوراسیون و بهداشتی ساختمان، کفپوش، کاشی، کابینت، لوازم خانگی برقی و غیره.
نمایشگاه گوانجو: فاز دوم
لوازم آشپز خانه و پذیرایی، سرامیک، شیشه و بلور، هنرهای شیشه و سفال و سرامیک، مبلمان، لوازم باغبانی، سنگهای تزیینی، صنایع دستی، لوازم حصیری، ست اتاق خواب، آرایشی و بهداشتی، اسباب بازی، ساعت، لوازم دکوری و هدیه، لوازم مخصوص جشنها و لوازم تحریر و غیره.
نمایشگاه گوانجو: فاز سوم
جواهرات، انواع پوشاک، آویزها و تزیینات، محصولات خز، چرم و فوم، الیاف و مواد خام پارچه، منسوجات خانگی و حوله، پرده، فرش روفرشی و کناره، محصولات بومی چین، مواد خوراکی، بهداشتی و دارویی، دستگاههای پزشکی، ارتوپدی و توانبخشی، لوازم ورزشی و پرورش اندام، لوازم مسافرتی، لوازم اداری، کیف و کفش و چمدان و غیره.
رکوردهای نمایشگاه کانتون فیر در گوانجو
بیش از ۱۲۲۳ خریدار بین المللی از ۱۹ کشور دنیا در نخستین دوره نمایشگاه کانتون شرکت داشتند. براساس محاسبات و برآوردها، تعداد شرکت کنندههای خارجی حاضر در نمایشگاه کانتون به بیش از ۸٫۶۱ میلیون نفر رسیده است و کل حجم صادرات این نمایشگاه رقمی بیشتر از ۱٫۲ تریلیون دلار است. محوطه نمایشگاه با مساحتی بالغ بر ۱٫۱۸ میلیون متر مربع و ۳۵۶ هزار متر مربع فضای سربسته نمایشگاهی در رتبه سوم دنیا قرار دارد. نمایشگاه کانتون را قدیمیترین و با سابقهترین نمایشگاه چین میدانند که با ۱۱۶۰۰۰۰ مترمربع بیشترین مقیاس برگزاری را به خود اختصاص داده است. رکورد بیشترین تعداد غرفه و عرضه کاملترین محصولات و بزرگترین سازه نمایشگاهی دنیا نیز در اختیار نمایشگاه کانتون قرار دارد. این نمایشگاه با آمار بیش از ۲۱۰ کشور بازدیدکننده بالاترین گردش مالی نمایشگاهی در دنیا را به نام خود به ثبت رسانده است.
نمایشگاه کانتون یک رویداد تجاری بزرگ جامعیت و تخصص است. از شگفتیهای این نمایشگاه وجود بیش از ۱۵۰،۰۰۰ نوع از محصولات چینی با کیفیت و کالاهای خارجی با ویژگیهای متمایز است. نرخ تجدید محصولات چینی بیش از ۴۰٪ در هر روز است.نمایشگاه کانتون در گذر زمان
نمایشگاه کانتون طی سالها دستخوش تغییرات ساختاری فراوانی شده است و اسم نمایشگاه و محل برگزاری آن بارها تغییر کرده است. بیشترین میزان تغییرات مربوط به سال ۲۰۰۸ میشود که تعداد فاز نمایشگاه از دو فاز ۶ روزه به ۳ فاز ۵ روزه تغییر یافت. دسته بندی محصولات از ۳۶ مورد به ۵۰ مورد رسید. مجتمع جدید نمایشگاه گوانجو نیز در همین سال با نام مرکز بین المللی نمایشگاهی و کنفرانسی گوانجو افتتاح گردید. در سالهای اولیه بیشتر شرکت کنندهها کشورهای آسیایی بودند اما بتدریج این روند تغییر کرد و براساس آمار سال ۲۰۱۲ در کنار ۵۴ درصد بازدیدکنندگان آسیایی، ۲۱ درصد از اروپا، ۱۵ درصد از آمریکا، ۷ درصد از آفریقا و ۳ درصد از اقیانوسیه بودند.
شرکت کنندگان
سالن خدمات VIP
در نظر گرفتن یک سالن VIP برای پذیرایی ویژه از خریداران وفادار، شرکای تعاونی، مقامات مهم خارجی و تجار با سابقه در نمایشگاه کانتون از دیگر ویژگیهای ویژهی این نمایشگاه بینالمللی میباشد.
دعوت دوستان به خرید از طریق ایمیل
مکان و دسترسی به نمایشگاه گوانجو
نمایشگاه صادرات و واردات گوانجو در مجتمع نمایشگاهی کانتون در منطقه هاژیو (Haizhu) خیابان یوجیانگ ژانگ شماره ۳۸۰ شهر گوانجو واقع شده است. بازدیدکنندگان میتوانند براحتی با وسایل حمل و نقل شهری مانند مترو، تاکسی، اتوبوس، خودروهای کرایهای خود را به محل برگزاری نمایشگاه کانتون برسانند.
نحوه برقراری ارتباط تجاری با نمایشگاه
خریداران خارجی میتوانند با دفتر مشاوران اقتصادی و بازرگانی چین، مرکز تماس بخش نمایشگاه مرکز تجارت خارجی چین و یا دفتر نمایندگی هنگ کنگ نمایشگاه تماس حاصل کنند. البته بهترین و آسانترین راه ارتباط با مسئولین نمایشگاه، از طریق وبسایت صورت می گیرد. تنها وب سایت رسمی نمایشگاه صادرات و واردات چین (نمایشگاه کانتون فیر) از طریق آدرس وب سایت کانتون فیر در دسترس است. پیش از سفر به گوانجو حتما شرایط ثبت نام را از وب سایت اصلی مطالعه کنید. امکان پیش ثبت نام بصورت آنلاین برای غرفهداران و شرکت کنندگان وجود دارد. برای دریافت کارت ورود به نمایشگاه چند قطعه عکس، پاسپورت معتبر با حداقل ۷ ماه اعتبار و کارت ویزیت خود را بهمراه داشته باشید. فراموش نکنید که تجارت در نمایشگاه گوانجو با دلار و یوان انجام نمیشود بلکه کارت ویزیت شما معرف کسب و کارتان است. توصیه میشود با توجه به افزایش قیمت هتلها در زمان برگزاری نمایشگاه پیش از حضور اقدام به رزرو هتل کنید.