// خرید چای در پکن، بهترین بازارها برای انتخاب انواع چای چینی - نیل گشت

خرید چای در پکن، بهترین بازارها برای انتخاب انواع چای چینی

چای یکی از سوغاتی های معروف کشور چین است. اگر برای خرید چای در پکن به دنبال بازارهای تخصصی در این زمینه هستید، ما در این مقاله شما را با معروف‌ترین و بهترین بازارهای چای در پکن آشنا خواهیم کرد.

خرید چای در پکن

چای بخش مهمی از فرهنگ چین است و نوشیدن چای، بخشی مهمی از یک تور گردشگری-فرهنگی به شهر پکن محسوب می‌شود. اگرچه نوشیدن چای‌ در چایخانه‌های سنتی پکن، امروزه در چین پدیدار شده است، ولی فرهنگ چای در شهر هنوز زنده است و از رانندگان تاکسی تا فروشندگان خیابانی و اکثر مردم محلی، یک فلاسک چای در طول روز به همراه خود دارند.

تنوع و فراوانی چای در چین به‌قدری زیاد است که اکثر گردشگران یک سؤال در ذهن دارند: «کدام چای چین بهتر است؟! و آن را از کجا می‌توان تهیه کرد؟!»؛ از این رو در این مقاله قصد داریم فهرستی از مهمترین و بهترین بازارهای چای چینی را به شما معرفی کنیم؛ با ما همراه باشید.

بازارهای خرید چای در پکن

بازار چای مالانیادو بزرگ‌ترین مرکز خرید چای در پکن

Maliandao Tea Market

  • آدرس: منطقه Xuanwu،Guanganmenwai، خیابان مالانداو ۱۱ Address: 11 Maliandao Street, Guang’anmenwai, Xuanwu District (宣武区马连道路۱۱号)
  • زمان کار بازار: هرروز ۸:۳۰ صبح تا ۶ بعدازظهر

در هنگام ورود به بازار در اولین نگاه، مجسمه‌ای از برجسته‌ترین متخصص چای چینی در قرن هشتم به چشمتان می‌خورد. لویو (Lu Yu) نخستین کسی بود که کتاب راهنمای کامل چای چینی را نوشت. بازار چای مالاتیادو، ساختمان بزرگ چهار طبقه‌ای دارد که در جنوب ایستگاه قطار غرب پکن واقع‌شده است. اینجا منطقه‌ای برای شناخت و خرید انواع مختلفی از چای چینی است.

بازار چای مالانیادو
بازار چای مالانیادو و تندیس لویو (Lu Yu)، نخستین نگارنده‌ی راهنمای چای چینی

بهشت چای در چین

این منطقه به بهشت چای معروف است و ده درصد کل چای در چین را پوشش می‌دهد. با وارد شدن به این بازار مشهور، از دیدن مجموعه‌ فروشگاه‌های چای و عطرهای جالب و رنگ‌های خیره‌کننده هیجان‌زده می‌شوید. درواقع این خیابان با نام خیابان چای (Tea Street)، در سراسر پکن شناخته‌شده است.

مجموعه‌ای از خیابان‌ها و فروشگاه‌های چندطبقه که بالغ‌بر ۱۰۰۰ فروشنده‌ی محلی از چهارگوشه‌ی چین، چای‌های محلی متفاوتی را برای گردشگران و مردم محلی ارائه می‌دهند و اطلاعات زیادی در مورد چای در چین، تاریخچه و سرگذشت آن در اختیار گردشگران قرار می‌دهند.

تمامی این اتفاقات در حالتی رخ می‌دهد که فروشندگان به زبان انگلیسی مسلط نیستند، اما بسیار راضی و خوشحال به کار خود ادامه می‌دهند تا مزه‌ها و نمونه‌های متفاوتی از چای را به بازدیدکنندگان و خریداران چای ارائه دهند.

بازار چای مالانیادو بزرگ‌ترین مرکز خرید چای در پکن

تجربه خرید چای چینی

فروشندگان در طبقه اول و دوم بازار مهمان‌نواز هستند و شمارا به نوشیدن چای دعوت می‌کنند. حتی اگر قصد خرید کردن نداشته باشید. برخی از شرکت‌های چای بزرگ با دکوراسیون پرزرق‌وبرق در طبقه سوم و چهارم قرار دارند که نمایشگاهی از پیشرفت و ترقی چای در چین را برای عموم به نمایش گذاشته‌اند.

بازار چای مالانیادو بزرگ‌ترین مرکز خرید چای در پکن

توجه کنید که خرید چای در این منطقه به‌صورت عمده است، اما شما می‌توانید مقادیر جزیی باقیمت مناسب را نیز از این بازار برای خود تهیه کنید. گذراندن یک بعدازظهر در این بازار عظیم و قدیمی، می‌تواند تجربه‌ی منحصری به فردی برای شما باشد. توصیه می‌شود برای بازدید و خرید چای از این خیابان، راهنمایی چینی و فهرستی ترجمه‌شده از چای‌ها که در اختیارتان می‌گذاریم، به همراه داشته باشید.

انواع چای چینی‌ که باید در این بازار امتحان کنید

چای الهه آهن (Iron Goddess) (Tiěguānyīn 铁观音)

این نوع چای متعلق به جنوب استان فوجیان (Fujian) است. محل رشد آن‌ها زیر درختان هلو است و رایحه‌ای از هلو را به همراه دارد.

چای چینی الهه آهن

چای سبز (Dragon Well)(Lóngjǐng 龙井)

از شناخته‌شده‌ترین و معروف‌ترین چای سبز چینی که متعلق به استان ژجیانگ (Zhejiang) است.

چای سبز چینی

چای داهانگ پَو (Dahongpao)(大红袍)

چایی باکیفیت و گران‌قیمت که در دامنه‌های کوه ووی (Wuyi) رشد می‌کند.

چای چینی داهانگ پَو (Dahongpao)(大红袍)

یاندای (Yandai Xinjian) یکی از قدیمی‌ترین هاتوگ ها (Hutongs) در پکن

طمع دل‌چسب چای در خیابان یاندی (Yandai Xiejie)

  • آدرس: ناحیه Xicheng، منطقه Yandai Address: Yandai Byway, Xicheng District (西城区烟袋斜街)

خیابان یاندی (Yandai Xiejie) برای خرید چای در پکن

یاندی (Yandai Xiejie) از پرجنب‌وجوش ترین مناطق پکن است. جاذبه‌ی حضور در یاندی (Yandai Xiejie) امکان تست کردن انواع مختلف چای است. درواقع شبکه‌ی هاتوگ که در اطراف دریاچه‌ی هوهای (Houhai) قرار دارد، فرصتی برای قدم زدن در خیابان‌های قدیمی پکن و نوشیدن چای چینی را برای گردشگران فراهم می‌کند.

خیابان یاندی برای خرید چای در پکن

مغازه‌هایی که در امتداد این هاتوگ (Hutong) قرار دارند، اغلب مربوط به فروش سوغاتی هستند که دارای طیف وسیعی از محصولات مرتبط با چای مانند قوری‌های متنوع، فنجان‌ها و سایر لوازم جانبی آن هستند. اکثر فروشگاه‌های چای را می‌توانید در امتداد خیابان یاندای با چای‌های قرارگرفته در شیشه‌ها پیدا کنید. گردشگران در این منطقه می‌توانند به مقدار دلخواه خود، چای موردنظر را از فروشگاه‌ها خریداری کنند. برای خرید چای باید به‌ظاهر و بوی چای توجه ویژه‌ای داشته باشید.

خیابان یاندی برای خرید چای در پکن

اگر تمایل به بازدید از بازارهای چای بزرگ و اختصاصی ندارید منطقه‌ی یاندی (Yandai Xiejie) محل خوبی برای خرید چای است.

فروشگاه چای Xingsheng، مهمان‌نوازی خانواده چینی

  • آدرس: ناحیه دانگ جنگ، دافاسی دونگ جی ۴۵
  • Address:45 Dafosi Dong Jie, Dongcheng district(东城区大佛寺东街)
  • زمان کار: هرروزه ۹ صبح تا ۱۰ شب

این فروشگاه توسط خانواده‌ای پرانرژی و فعال که روابط گسترده‌ای با مزارع کاشت چای در استان‌های آنهویی (Anhui) و ژجیانگ (Zhejiang) دارند، اداره می‌شود. مزه‌هایی متفاوت پوشیده از برگ‌های طلایی چای و لبخندی از طرف سالمندان که فروشنده‌های این فروشگاه هستند جذابیت این فروشگاه را برای گردشگران چندین برابر می‌کند.

فروشگاه چای Zhangyiyuan، انتخابی کلاسیک برای خرید چای در پکن

  • آدرس: منطقه Xicheng، Qianmen Dajie 65 Address:86 Qianmen Dajie, Xicheng district 西城区前 门大街۸۶号张一元茶庄
  • زمان کار: هرروزه ۱۰:۳۰ صبح تا ۸ شب

این فروشگاه با بیش از ۱۰۰ سال سابقه در توزیع چای در سراسر کشور چین، بدون تغییر باقی‌مانده است. تکنیک‌های آماده‌سازی استاندارد و سنتی آن‌ها، حتی در ارزان‌ترین نوع چای، آن‌ها را به شهرتی دست‌نیافتنی در میان مصرف‌کنندگان چای چینی رسانده است که یک برند معتبر چای نیز به‌حساب می‌آید. فرآیند فروشگاه Zhangyiyua، برای تولید چای مخصوص یاسمن به‌عنوان میراث فرهنگی منطقه شناخته‌شده است.

خیابان Xiushui یک بازار آسیایی معمولی

  • آدرس: بخش شمالی خیابان چانگان شرقی (Chang’an)، قسمت غربی عمارت Guiyou Address: Guiyou Mansion (west side), East Chang’an Street (northern section) 东长安街路北,贵友大厦的西边

خیابان Xiushui یا خیابان ابریشم، بازار خرید معروف و پررفت‌وآمد در پکن است که اکثر گردشگران به خاطر ارزانی قیمت اجناس و تنوع کالا به آن سر می‌زنند. در ابتدا این خیابان به هدف فروش اجناس سنتی ابریشمی چین، صنایع‌دستی نفیس و یا کالاهای وارداتی شروع به کارکرد؛ اما امروزه علاوه بر هدایای تبلیغاتی، کالاهایی مانند چای، لباس، کیف و چمدان، مروارید و …نیز در آن به فروش می‌رسد. اکثر خرده‌فروشان بازار با چند کلمه‌ی ساده‌ی انگلیسی با مشتریان خارجی ارتباط برقرار می‌کنند.

خرید چای در پکن از خیابان Xiushui

بازار Sanyuanli- فروشگاهی نزدیک به سفارت‌ها

  • آدرس: خیابان Shunyuan، بازار Sanyuanli Address: Sanyuanli Market, Shunyuan Street (三源里市场顺源街)

بازار Sanyuanli برای خرید چای در پکن

بازار Sanyuanli که در یک کیلومتری روستای Sanlitin در شرق چین واقع‌شده است، دارای چندین فروشگاه چای است که انواع چای سبز (Green Tea)، Oolang، چای سیاه (black teas) و انواع گل‌های گیاهی غیرمعمول را می‌توانید در آن پیدا کنید. ازآنجایی‌که اکثر خارجی‌های ساکن پکن از این بازار خرید می‌کنند، فروشندگان به‌اندازه‌ی کافی با زبان انگلیسی آشنایی دارند و می‌توانند گردشگران را برای یافتن چای مناسب راهنمایی کنند. در نزدیکی این بازار هتل‌های معروف پکن قرار دارند. گردشگران می‌توانند چای باکیفیت و باقیمت مناسب‌تر را نیز تهیه کنند.