کارخانه ابریشم Tian Hou در شانگهای چین

معرفی و تصاویر

جاده ابریشم به عنوان نقطه عطفی در عصر جدید جهان به حساب می‌آید. تقریبا می‌توان گفت که ساخت پارچه‌ها و به خصوص انواع ارزشمند آنها با کشور چین شروع شد و بعدها به سایر نقاط جهان نیز انتقال یافت. یکی از جاذبه های گردشگری شانگهای که اتفاقا از زیباترین و جالب‌ترین مناطق نیز به شمار می‌آید کارخانه ابریشم Tian Hou است. این کارخانه به صورت مدرن بوده و به تولید ابریشم چینی می‌پردازد. با اینکه راز ساخت ابریشم در حال حاضر در تمام نقاط دنیا کشف شده و مشخص است، اما هنوز هم کشور چین جزء اولین صادر‌کننده این محصول شناخته می‌شود.

کارخانه ابریشم تیان هو

درباره کارخانه ابریشم Tian Hou

یکی از جذابیت‌های بازدید از کارخانه Tian Hou آن است که شما در این فضا می‌توانید چینی‌های عصر مدرنی را ببینید که همچنان راه پیشین خود را ادامه می‌دهند. این افراد کارخانه خود را برای ورود گردشگران آماده کرده و جنبه‌های متفاوتی از تولید ابریشم را به آنها نشان می‌دهند. در این جاذبه گردشگری فروشگاهی نیز وجود دارد که شما می‌توانید محصولات مختلف ابریشمی را از آن خریداری نمایید، چیزهایی مانند روتختی و یا لباس.

کارخانه ابریشم تیان هو

ابریشم چینی چگونه تولید می شود؟

تماشای روند تولید و ساخت ابریشم آنقدر جذاب است که کارخانه ابریشم Tian Hou را به یکی از جاذبه های گردشگری کشور چین تبدیل کرده است.

به طور کلی می‌توان گفت که نخ ابریشم از فیبرهای پیله ابریشم ساخته می‌شود. این پیله‌ها به عنوان پناهگاه بوده و فضایی را برای رشد و بلوغ کرم ابریشم فراهم می‌آورند. ماده غذایی اصلی کرم ابریشم برگ توت فرنگی است و نمونه‌های کم‌کیفیت‌تری از این کرم‌ها از چیزهای دیگری مانند برگ نارنگی و یا کاهو تغذیه می‌کنند. بعد از آن که روند رشد کرم ابریشم به تکامل رسید پیله از بین رفته و دیگر قابل استفاده نخواهد بود. برای استفاده از پیله‌ها برای تولید ابریشم ابتدا باید بافت و رشته‌های آن را از یکدیگر باز و جدا کرد. برای این کار معمولا آن را به آب جوش، بخار آب و یا هوای گرم می‌سپارند تا تحت فشار قرار بگیرد. در نهایت بعد از جدا شدن این بافت و فیبرها، آنها را با یکدیگر ترکیب کرده و ابریشم را تولید می‌کنند.

کارخانه ابریشم تیان هو

تاریخچه ابریشم در چین

سال‌های بسیاری چینی ها راز خود را در تولید و ساخت ابریشم نشان نداده و تنها به صادر کردن آن به نقاط مختلف دنیا پرداختند. شاید همین هم باعث شد تا نخ ابریشم چینی به عنوان محصولی ارزشمند در این کشور شناخته شد. از همین رو هم مسیر بزرگ و طویلی را که شرق به غرب را به یکدیگر متصب می‌کند جاده ابریشم نامگذاری کرده‌اند.

کارخانه ابریشم تیان هو

بر اساس چیزی که در تاریخ چین آمده تکنیک ساخت ابریشم از پیله ابریشم توسط لیزو (Leizu) که با اسم Xi Lingshi نیز شناخته شده و همسر امپراطور زرد، از بزرگ ترین چهره های تاریخ چین است کشف شد. این داستان در قرن بیست و یکم پیش از میلاد رخ داده است. به طور کلی نسخه‌های مختلفی از روایات مربوط به چگونگی کشف ساخت ابریشم توسط این بانو وجود دارد، اما مشهورترین آنها این است که پیله ابریشمی درون فنجان چای او می‌افتد و او متوجه می‌شود که می‌تواند از آن استفاده بهینه‌ای داشته باشد. به همین دلیل هم او بعدها با عنوان مادر کرم ابریشم شهرت پیدا کرد.

 

کارخانه ابریشم تیان هو

در گذشته روند تولید و ساخت نخ ابریشم منحصرا مربوط به کشور چین بود، تا آن که در قرن ششم میلادی امپراطور جاستینیان مقداری تخم کرم ابریشم را با کمک دو راهب از کشور چین دزدیده و دست به تولید نخ ابریشم در اروپا زد.

امروزه روند تولید ابریشم چینی نسبت به گذشته دچار تغییر شده است. اتفاقی که در کارخانه ابریشم Tian Hou شانگهای در جریان است، فرآیندی مدرن از تولید ابریشم در چین را به نمایش می‌گذارد.

 

کارخانه ابریشم تیان هو

بازدید از کارخانه ابریشم Tian Hou شانگهای

کارخانه ابریشم Tian Hou در هنگ کیائو واقع شده و چیزی حدود پنج کیلومتر با فرودگاه hongqiao و پنجاه کیلومتر از فرودگاه بین المللی پودونگ فاصله دارد. اگر به شهر شانگهای سفر کردید و از علاقمندان ابریشم چینی هستید، به شما پیش نهاد می کنم که دیدن کارخانه ابریشم Tian Hou را از دست ندهید.

مترجم: طلوع حقیقت | گردآوری شده در تحریریه نیل گشت