کارخانه سنگ یشم

معرفی و تصاویر

می‌خواهیم در مورد یک سنگ گران‌قیمت و محبوب در سرتاسر جهان صحبت کنیم. سنگ جید (jade)! سوغاتی گران‌قیمت چین! یکی از مکان‌هایی که در سفر به پکن شما را برای بازدید از آنجا می‌برند، کارخانه سنگ یشم است. بازدید از کارخانه یشم زمان زیادی از شما نمی‌گیرد اما هنر ساخت مجسمه از سنگ یشم در این کارخانه برای اکثر توریست ها و گردشگران جالب است. استفاده از سنگ یشم در چین سابقه ای دیرینه دارد. چینیان معتقد هستند که سنگ یشم باعث آرامش روح و روان می شود. در سال ۲۰۰۸، کشور چین میزبان المپیک بود. مدال های المپیک را از سنگ یشم سفید ساختند. با نیل گشت بیش تر با کارخانه جید آشنا شوید!

سنگ یشم چینی در کارخانه سنگ یشم پکن

تاریخچه سنگ یشم را بدانید!

از عصر سنگی، جید در چین استفاده می‌شود. جید بیش از ۹۰۰۰ سال سمبل معنویت، خلوص و سلامتی چینیان بوده‌است. چینیان در عهد باستان از سنگ یشم در ساخت سلاح، زیورآلات و دکمه استفاده می کردند. در حدود ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد، جید به عنوان جواهر سلطنتی در چین شناخته شد. از سنگ یشم در دکوراسیون نیز استفاده می کردند. در تزئینات مبلمان از این سنگ زیبا بهره می‌بردند. ژوشن (Xu Shen) از سلسله هان (Han Dynasty)، سنگ یشم را نماد ۵ فضیلت انسانی دانست. این ۵ فضیلت شامل:

  • درخشندگی جید نماد سخاوت و خیر خواهی
  • شفافیت سنگ جید نماد صداقت
  • آرامشی که از سنگ جید دریافت می شود نماد خردمندی
  • و شکنندگی سنگ یشم نماد شجاعت است.

گردنبند محصول کارخانه سنگ یشم پکن

انواع سنگ یشم را بشناسید!

 همه سنگ یشم را سنگی زینتی و سبز رنگ می دانند! سنگ یشم رنگ های متنوع و کاربردهای متفاوتی دارد. رنگ های مختلف سنگ یشم عبارتند از سفید، سبز، صورتی، قهوه‌ای و سیاه. همانطور که گفتیم، رنگ سبز معروف ترین و گران ترین نوع یشم است. بعضی از جید ها دو رنگ هستند. برای مثال اگر سنگی سبز و سفید بر دلتان نشست، از دستش ندهید. رنگ سبز در این نوع سنگ ها با گذشت زمان پررنگ تر می شود. همچنین سنگ یشم دو رنگ در بین چینیان نماد خوشبختی است.

کارخانه سنگ یشم پکن

سوال جالبی که در ذهن بیشتر گردشگران مطرح می شود، این است که “تفاوت بین یشم و جید چیست؟”. هرگاه سنگ یشم سخت باشد به آن جید می گویند. جید آنقدر سخت است که برای برش شیشه به کار می رود و گاهی اوقات سختی آن به سختی الماس نزدیک می شود.

لوازم دکوری محصول کارخانه سنگ یشم پکن

مجسمه سازی در کارخانه سنگ یشم پکن

کارخانه یشم تنها جایی نیست که مجسمه خواهید دید. در بیش تر کاخ ها و باغ ها مجسمه های شیر دیده می شود. هیچ کدام از مجسمه های چینی حالت تهاجمی یا خشونت ندارند. این نشان‌دهنده ذات چینی ها و تاریخ آن‌ها است. چینی ها مردمی آرام و خون گرم هستند و همواره در طول تاریخ مورد تهاجم قرار گرفته اند.

محصولات کارخانه سنگ یشم پکن

معروف ترین و محبوب ترین مجسمه ای که از سنگ یشم می سازند، توپ شاد (Happy ball) نام دارد. البته این مجسمه کروی در چین نماد خانواده خوشبخت است. این مجسمه از چند گوی داخل هم که ازجنس جید هستند، درست می شود. با افزایش تعداد افراد خانواده گویی دیگر به آن ها اضافه می کنند. روی هرکدام از این گوی‌ها حکاکی‌های زیبایی انجام می‌دهند.

فروشگاه کارخانه سنگ یشم پکن

راهنمای خرید سنگ یشم در چین

سنگ یشم یک سنگ خوش یمن است که توریستان و گردشگران آن را وسیله ای برای پیشگیری از اتفاقات ناخوشایند زندگی می‌شناسند. قدمت این باور در چین به زمان پیدایش اولین سنگ جید بازمی گردد. در چین با استفاده از سنگ یشم جواهرات، مجسمه های گوناگون برای خرید توریستان تولید می شود. این آثار هنری از کوچک تا بزرگ با قیمت های متنوع در بازار پکن وجود دارند. چند سالی می‌شود که یشم سبز جعلی به بازار چین وارد شده‌است. مسئولان چینی متخصصینی برای جمع آوری این سنگ های یشم تقلبی گماشته اند اما ارزیابی و تشخیص سنگ یشم زمان بر و مشکل است.

از آنجا که تضمینی برای اصالت سنگ یشم در بازار های چین نیست، آژانس ها گردشگری به مسافران خود پیشنهاد می کنند که سنگ یشم را از کارخانه سنگ یشم پکن تهیه کنند. قیمت محصولات جید این کارخانه شاید کمی بالاتر از بازار باشد اما مطمئن هستید که اصل و با کیفیت است.

محصولات کارخانه سنگ یشم پکن

نیل گشت می خواهد درباره کارخانه سنگ یشم پکن شما بدانید!

  • در چین قیمت اجناس را سه یا چهار برابر قیمت معمولش به گردشگران می‌گویند. تا می‌توانید چانه بزنید! چانه‌زنی در چین یک مهارت به حساب می‌آید.
  • برای رفتن به کارخانه سنگ یشم پکن، اواسط صبح و قبل از غروب آفتاب را انتخاب نکنید! در این ساعات تمام اماکن گردشگری چین در شلوغ ترین وضعیت خود هستند. اوایل صبح و زمانی که اکثر گردشگران مشغول صرف نهار هستند بهترین عکس‌ها را می‌توانید بیندازید.
  • می‌توانید با اتوبوس به کارخانه جید در پکن بروید. حمل و نقل عمومی در چین بسیار ارزان است.
  • چینی ها به انگلیسی مسلط نیستند. اگر شخصی به سمت شما آمد و انگلیسی خوب صحبت می کرد، به او اعتماد نکنید! او به شما پیشنهاد خرید سنگ یشم را از مغازه ای خاص خواهدداد. این افراد برای فروشگاه ها و مغازه تبلیغ می کنند و پورسانت دریافت می کنند.

نویسنده: کیمیا مرادی | گردآوری شده در تحریریه نیل گشت