معبد فایوان پکن

معرفی و تصاویر

وجود معبد و عبادتگاه در کشورهای آسیای شرقی، نمادی از فرهنگ این سرزمین‌های با اصالت است و با نیرویی کاریزماتیک خود هر گردشگری را شیفته‌ی ماجراجویی خواهد کرد. معبد فایوان The Fayuan Temple در جنوب غربی مرکز پکن، بنای پر رمز و رازی است که ردپای تاریخ در گوشه‌وکنار آن دیده می‌شود. اگر شیفته‌ی بناهای تاریخی هستید و از طراحی معابد در فرهنگ شرق هیجان زده می‌شوید، با نیل گشت همسفر شوید تا سری به معبد فایوان بزنیم و ماجراجویی را در این جاذبه‌یگردشگری پکن آغاز کنیم.

معبد فایوان پکن

سرگذشت تاریخی معبد فایوان

معبد فایوان یکی از عبادتگاه‌های سرشناس و پر قدمت بودایی است که در شهر پکن، در منطقه‌ی شیچنگ واقع شده و تاریخ ساخت آن به سلسله‌ی تانگ گره خورده است. این بنا بیش از ۱۳۰۰ سال قدمت دارد و در سال ۶۴۵ میلادی، به دستور امپراتور دوم سلسله تانگ، لی شیمین، ساخته شد. این پادشاه که با عنوان امپراتور تایزونگ هم شناخته می‌شود، برای یادبود سربازان خود که در مبارزات علیه گوگوریو، کشته شده بودند، فایوان را بنا کرد تا برای همیشه دلاوری‌های سربازانش در یاد مردم سرزمین چین ثبت شود و با فرهنگ و اعتقادات مذهبی آن‌ها آمیخته شود.

معبد فایوان پکن

این عبادتگاه که امروز با نام فایوان شناخته می‌شود، در مقابل حوادثی همچون سیل، زلزله، جنگ و… بازسازی شده و زیبایی و عظمت آن همچنان حفظ شده است. همچنین آکادمی مطالعات بودا، موزه و کتابخانه‌ای برای تحقیق پیرامون فرهنگ بودای چین در این بنا واقع شده و به همین دلیل بر ارزش آن در میان جاذبه‌های پکن افزوده است. پشتوانه‌ی تاریخی افتخارآمیز این بنای یادبود، آثار باستانی ارزشمند و اهمیت فرهنگی این عبادتگاه در آیین بودایی، همه از نکته‌های مهمی هستند که فایوان را از دیگر معابد چین متمایز می‌کنند تا تبدیل به یکی از جاذبه‌های گردشگری محبوب شهر پکن شود.

گشتی در معماری جذاب معبد فایوان

این بنای تاریخی و مذهبی، نزدیک به ۶۷۰۰ متر مساحت دارد و با مجسمه‌های خوش‌تراش و بی‌نظیرش در جهان شناخته می‌شود. در طراحی این معبد، نظم جذاب متقارنی را به چشم می‌بینید که هر بخش را زنجیروار کنار هم قرار داد است. از سمت جنوب تا شمال آن، شش حیاط وجود دارد و قسمت‌های اصلی بنا، همگی در یک محور مشخص از جنوب به شمال متمرکز می‌شوند. همه‌ی بخش‌های ساختمان اصلی معبد به شکل متوالی کنار هم قرار گرفته‌اند که شامل دروازه‌ی اصلی، تالار پادشاهان آسمانی، تالار بزرگ بودا با شش ستون سنگی عظیم در مقابل آن، تالار بخشش و امان‌خواهی، تالار سوگواری و… است.

معبد فایوان پکن

از مشخصه‌های ظاهری این عبادتگاه، رنگ‌های طلایی و قرمز است که در آن غوغا می‌کنند. در دو طرف ورودی، دو برج ناقوس و طبل واقع شده‌اند که در همان ابتدای گشت‌وگذار ماجراجویانه، شکوه این معبد تاریخی را برای گردشگرها به تصویر می‌کشانند. اگر به داخل ساختمان اصلی معبد بروید، عظمت و اصالت بنا را لمس خواهید کرد و حس آرامش‌بخش و نیروی مقدسی وجودتان را پر می‌کند.

معبد فایوان پکن

تندیس‌های ارزشمند معبد فایوان

معبد فایوان مملو از تندیس‌های عظیم و دیدنی است. مجسمه‌های بزرگ برنزی که در قسمت ورودی معبد جا خوش کرده، غنای فایوان را دو چندان کرده است. علاوه بر این مجسمه‌های برنزی، آثار باستانی و شاهکارهای هنرمندانه‌ی دیگری نیز که نمادی از تاریخ و فرهنگ چین هستند، این معبد بودایی را پر کرده‌اند. شیرهای سنگی و مجسمه‌های طلایی سه بودا، از با شکوه‌ترین و ارزنده‌ترین این آثار هستند و علاوه بر ظرافت و زیبایی منحصربه‌فرد خود، ارزش فرهنگی و اعتقادی بودا را نشان می‌دهد. تندیس سفالی بودای نشسته از سلسه‌ی هان شرقی، مجسمه‌ی سنگی بودا از سلسه‌ی تانگ و مجسمه‌ی فولادی گوانین، از دیگر تندیس‌های با ارزش این معبد است.

معبد فایوان پکن

درختان کهن در قدیمی‌ترین معبد بودائی پکن

فایوان نه تنها یکی از معابد اصلی برای ماجراجویی در فرهنگ بودایی چین است، بلکه مکانی برای رشد درختان کهن و گیاهان این سرزمین نیز محسوب می‌شود. در این عبادتگاه درختانی از تاریخ بازمانده را می‌بینیم که در زمان سلسله‌ی تانگ کاشته شده‌اند و اکنون با قدمتی بیش از هزار سال، همچنان استوار و پابرجا هستند. در مقابل برج‌های ناقوس و طبل، درختان صنوبر قدبرافراشته‌اند که طول عمرشان از زمان خاندان سونگ تا به امروز است.

معبد فایوان پکن

علاوه بر این‌ها هنوز درخچه‌ها و گل‌های زیبایی در فایوان رشد می‌کنند که زیبا و چشم‌نواز هستند و حس لطیفی از جنس آرامش را در این عبادتگاه منشر کرده‌اند. رشد و ماندگاری درختان و گل‌ها سبب شده که این بنا با عنوان معبد گل نیز شناخته شود. کافی است که فصل رویایی بهار برسد تا عطر گل‌های معبد فایوان، محله‌ی شیچینگ پکن را پر کند.

دسترسی به وسیله‌ی نقلیه عمومی پکن برای رسیدن به فایوان

دسترسی به معبد فایوان از طریق مترو

در روزهای پکن‌گردی اگر قصد رفتن به فایوان، با خطوط مترو را داشتید، باید قطار خط ۴ یا ۷ متروی سراسری پکن را سوار شوید و در ایستگاه کایشیکو(Caishikou) پیاده شوید. از خروجی D خارج شوید و به سمت جنوب خیابان کایشیکو بروید. وقتی که به تقاطع کایشیکو و خیابان غربی نانگ رسیدید، به سمت غرب تغییر جهت دهید تا در نهایت به مقصد برسید. مسیر پیاده‌روی از مترو تا معبد در حدود ۹۰۰ متر است.

دسترسی به معبد فایوان از طریق اتوبوس

  • برای جذابیت شهرگردی در پکن، پیشنهاد می‌کنیم، با مسیرها و ایستگاه‌های اتوبوس که در دسترسی خوبی به جاذبه‌های شهری دارد، آشنا شوید. اگر تصمیم گرفتید با اتوبوس‌های شهری به فایوان بروید، دو مسیر را می‌توانید انتخاب کنید.
  • در مسیر اول باید یکی از اتوبوس‌های خطوط شماره ۵۳، ۱۳۳ یا خط ویژه‌ی شماره ۱۳ را سوار شوید و در ایستگاه چی‌چی هانانکو (Jiaozi Hutong Nankou) پیاده شوید. سپس به مدت سه دقیقه به سمت شرق حرکت کنید تا به مقصد برسید.
  • در مسیر دوم باید یکی از اتوبوس‌های خطوط شماره‌ی ۸۳، ۳۸۱ یا خط ویژه‌ی شماره ۱۴ را سوار شوید و در ایستگاه نانچی لوکو بی‌ای‌آی (Nanhengjie Lukou Bei) پیاده شوید. سپس به سمت جنوب تقاطع خیابان کایشیکو و خیابان غربی نانگ راه بیفتید. در نهایت به سمت غرب بروید تا به معبد برسید.

معبد فایوان پکن

پکن‌گردی و لحظه‌های به‌یادماندنی در فایوان

بدون شک برای کسانی که شیفته‌ی فرهنگ و تاریخ کشورهای آسیای شرقی هستند و از ماجراجویی در آداب و رسوم این سرزمین‌ها هیجان‌زده می‌شوند، سفر به چین هزاررنگ برای‌شان جذاب و فراموش‌نشدنی خواهد بود. پکن‌گردی پر از لحظه‌‌های به‌یادماندنی است که شما را با شالوده‌‌ای از فرهنگ، تاریخ و هنر سرزمین چین آشنا می‌کند. اگر قصد سفر به پکن را داشتید، کندوکاو معبد فایوان را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید تا با نمادی از فرهنگ غنی چین آشنا شوید و از هنر باستانی این سرزمین لذت ببرید. ما در این سفر همراه شما هستیم تا با هم لحظه‌های لذت‌بخش این سفر شرقی را تجربه کنیم. نیل گشت از نظرها و ایده‌های جذاب شما در مورد بازید از جاذبه‌های پکن استقبال خواهد کرد. منتظرتان هستیم.

نویسنده: فائزه میر سلطانی