// معبد پوتو جنوبی در شیامن و چشیدن طعم غذای گیاهی چینی - نیل گشت

معبد پوتو جنوبی در شیامن و چشیدن طعم غذای گیاهی چینی

معرفی و تصاویر

معبد پوتو جنوبی South Putuo Temple در پای کوه Wulaofeng (کوه پنج پیرمرد)، در کنار دریا قرارگرفته است و یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری شهر شیامن Xiamen، در استان فوجیان کشور چین است. حتی اگر شما به بودیسم علاقه‌مند نباشید، مکان جغرافیای و طبیعت زیبای آنجا، تجربه‌ای تازه در زندگی شما ایجاد می‌کند. این معبد بودایی بعدها به‌عنوان معبد پیسائو (معبد جهانی) نام‌گذاری شد.

معبد پوتو جنوبی در شیامن

تاریخچه معبد پوتو جنوبی

نخستین بار در دوران سلسله تانگ (۹۰۷-۶۱۸) ساخته شد و بعد از جنگ در زمان سلسله مینگ (۱۶۴۴-۱۳۷۶) نابود شد. در طول سلطنت امپراتوری چینگ (Kangxi) بین سال‌های (۱۷۲۲-۱۶۶۲)، به نیروی دریایی دستور بازسازی این معبد داده شد و معبد نانپوتو (Nanputuo) نام گرفت. معبد پوتو جنوبی یکی از معابد معروف شیامن است. این معبد به این دلیل که، یکی از چهار منطقه‌ بزرگ بوداییان در ژوشان از استان ژجیانگ است، معبد پوتو جنوبی نام‌گرفته است.

معبد پوتو جنوبی در شیامن

ساختمان و معماری معبد پوتو جنوبی

این معبد با مساحتی بالغ‌بر ۲۵٫۸ هکتار، دارای چهار ساختمان اصلی است. تالارهای پادشاهان آسمانی (Hall of Heavenly Kings) یا تالار دِواجرا (Devajara Hall)، تالار مهاوارا (Mahavira Hall) یا (Daxiongbaodian)، تالار رحمت (Hall of Great Mercy) یا (Dabei Hall) و ساختمان کتاب مقدس بودا که کتاب مقدس بودایی، تصاویر بودا از برمه، مجسمه‌های عاج و سایر آثار هنری در این ساختمان وجود دارد.،

ساختمان‌های اصلی این معبد هستند. راهروها، برج‌های (Bell and Drum)، تالار (Haihui Hall)، تالار (Puzhao Hall)، کتابخانه‌ی (Taixu) موسسه‌های آموزش‌های آیین بودایی، از دو طرف، ساختمان‌های اصلی را احاطه کرده‌اند. تمامی ساخت‌وسازهای این معبد بر روی کوهی در منطقه‌ی کوهستانی است که با توپوگرافی پیچیده، فضایی آرام و باشکوه را ایجاد کرده است.

محوطه معبد پوتو جنوبی در شیامن

در سال‌های اخیر ساخت‌وسازهای فراوان و متفاوتی در محوطه‌ی معبد انجام‌شده است. در قسمت جنوبی تالار پادشاهان بهشتی (آسمانی): دریاچه‌ زندگی بی‌دروغ (lie Free Life Pond)، دو برج طول عمر (Longevity Towers) که از ۱۱ لایه‌ی متفاوت از سبک‌های ساختمان‌های بودایی در جنوب آسیا تشکیل‌شده است. دو عمارت و یک دریاچه‌ی نیلوفر آبی (lotus pond) ساخته‌شده است که در بین دو دریاچه، برجِ هفت بودا (Seven Buddha Tower) قرار دارد که هفت مجسمه‌ بودا در آنجا قرار دارد، مانند مجسمه‌های ساکیومونی (Sakyamuni) و کاسایاپا (Kasyapa).

معبد پوتو جنوبی در شیامن

تالار دِواجرا (تالار پادشاهان آسمانی)

Devajara Hall

این تالار بانام تالار پادشاهان آسمانی نیز شناخته‌شده است. در این تالار چهار مجسمه از چهار پادشاه قرارداد.

تالار معبد پوتو جنوبی در شیامن

در مرکز سالن مجسمه‌های چهره‌ی بودا و میتریه یا میلوفو (Maitreya or Milefo) به چشم می‌خورند. مجسمه‌ی میتریه با لبخندی وسیع و سینه‌ای لخت، نشان‌دهنده‌ بودا و همچنین نمادی از خنده‌ی بودا در آینده است.

تندیس های معبد پوتو جنوبی در شیامن

تالار مهاورا

maharaja hall

این تالار در سال ۱۹۲۱ در معبد پوتو ساخته‌شده است. تالار مهاورا (maharaja hall) دارای مجسمه‌هایی است که نمایشگر سه دوره‌ی متفاوت از بودا است.

  • مجسمه‌ی Sakyamuni، بودا امروز
  • مجسمه‌ی Kasyapa، بودا درگذشته
  • مجسمه‌ی Maitreya، بودا در آینده

و مجسمه‌ی Avalokitesvara که مجسمه‌ی الهه‌ی رحمت و شاگردانش است. بیشتر نقاشی‌های جذاب که بر دیوارهای تالار به چشم می‌خورد مربوط به داستان‌های بودایی و شخصیت‌های هندی است.

معبد پوتو جنوبی در شیامن

تالار Dabei یا تالار رحمت

Hall of Great Mercy

تالاری هشت‌ضلعی که در سال ۱۹۲۸ بازسازی‌شده است تالار Dabei نامیده شده است. در داخل تالار چهار مجسمه بودایی Avalokitesvara با پایه‌هایی از گل نیلوفر دریایی قرار دارد. مجسمه‌ی Bodhisattva، مجسمه‌ای است، دارای دودست که در مقابل سینه‌اش قرار دارد و ۴۸ دست دیگر که در هریک چشمی ترسناک وجود دارد. در هر طرف سالن نیز دو انجیر هندی در کنار یکدیگر قرار دارند.

معبد پوتو جنوبی در شیامن

تالار نگهداری سوترا یا ساختمان کتاب مقدس بودا

Sutra-Keeping Pavilion

تالار سوترا نگهبانی معبد پوتو جنوبی در سال ۱۹۳۶ ساخته شد و هزاران کتاب مقدس بودایی، تصاویر بودا از برمه، مجسمه‌های عاج، مجسمه‌های چوبی، زنگ‌های برنز، مشعل‌ها و دیگر آثار هنری را در برمی‌گیرد.

معبد پوتو جنوبی در شیامن

سفر و لذت چشیدن غذا در معبد پوتو جنوبی

یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب معبد پوتو جنوبی، سرو غذاهای گیاهی است. تمامی غذاهای گیاهی تحت نظارت بسیار زیادی پخته می‌شوند و نحوه‌ پخت‌وپز آن‌ها به شیوه‌ای منحصربه‌فرد است که طرفداران زیادی را در داخل و خارج از کشور دارد. همچنین برای انتخاب سبزی‌ها به مسائلی همچون عطر، رنگ، شکل و جذابیت سبزی‌ها توجه خاصی می‌شود. غذاها در این مکان دارای نامی خاص و زیبا می‌باشند مانند نیلوفر آبی طلایی دریای جنوبی چین، گلدان پنهان، همان‌طور که شما می‌خواهید، برف نقره‌ای مانند موج، دیوار سفید و ابر، هالوژن گینگو، غرق شدن نیمه ماه در رودخانه.

معبد پوتو جنوبی در شیامن

کیک‌های معبد پوتو جنوبی، از معروف‌ترین کیک‌ها در منطقه‌ی شیامن (Xiamen) است که سه جایزه‌ی طلایی میان وعده‌ی معروف چینی را به خود اختصاص داده است. یکی از علت‌هایی که این کیک بسیار پرطرفدار است احساس دو طعم شور و شیرین در کنار هم هنگام خوردن کیک است.

معبد پوتو جنوبی در شیامن

آکادمی بودایی در معبد پوتو جنوبی

آکادمی بودایی جنوب فوجیان، در یک‌ طرف معبد پوتو جنوبی قرار دارد که در سال ۱۹۲۵ تأسیس شد و بسیاری از آموزه‌های بودایی در آنجا تدریس می‌شود. هرساله زائران بسیاری به این معبد رفت‌وآمد دارند. از طرفی، هرساله در روزهای ۳۰ بهمن (۱۹ February) و ۲۹ خرداد (June 19) و ۲۸ شهریور (September 19) که به ترتیب روزهای: تولد Kwan-yin، نجات Kwan-yin و روزی که Kwan-yin راهبه شد، هستند. این معبد هرساله در این روزهای خاص میزبان بوداییان و گردشگران زیادی است که با سوزاندن چوب‌های متبرک و پرستش بودا برای سلامتی و ثروت دعا می‌کنند.

معبد پوتو جنوبی در شیامن

چگونه به معبد پوتو جنوبی برویم!

آدرس: معبد پوتو جنوبی در داخل شهرشیامن Xiamen پایین‌تر از قله‌ی معروف Wulao

  1. اتوبوس ۱، ۲۱، ۴۵، ۷۵۱، ۸۴۱ یا B1 را به مقصد Xiada سوار شوید، معبد در بین راه قابل دیدن است.
  2. اتوبوس ۲، ۲۰، ۲۲، ۲۹، ۴۷، ۴۸، ۷۱، ۸۷، ۹۲، ۹۶، ۱۲۲، ۱۳۵، ۳۲۴، ۶۵۹، ۷۵۱، ۸۵۷ یا B3 را به مقصد Xida Xicun سوار شوید، سپس پیاده شده و به مدت ۵ دقیقه به سمت شمال شرقی حرکت کنید تا نمایی از معبد به چشمتان بیاید.

معبد پوتو جنوبی در شیامن

  1. با هواپیما: بلیت پرواز شیامن را تهیه کرده، پس از خروج از فرودگاه، اتوبوس شماره ۳۷ را سوار شوید و به ایستگاه قطار شیامن بروید. سپس اتوبوس شماره ۱ را سوار شده که بعد از مدتی می‌توانید دانشگاه شیامن و معبد پوتو را مشاهده کنید.

اطلاعات ورودی معبد پوتو جنوبی

  • هزینه ورودی: ندارد
  • ساعت‌های ورود بیرون کوه: ساعت ۳ بعدازظهر تا ۸ شب
  • ساعت‌های ورود داخل کوه: ساعت ۳ تا ۶ بعدازظهر
  • زمان توصیه‌شده برای بازدید: ۱ ساعت

نویسنده: بهاره سادات هادوی