// موزه هنر چین در شانگهای - نیل گشت

موزه هنر چین در شانگهای

معرفی و تصاویر

با افتتاح موزه هنر چین، چهره مدرن چین برای مردم دنیا واضح تر دیده شد و نقطه عطفی بود برای اینکه مردم نه فقط برای تجارت بلکه برای دیدن تاریخ هنر چین به شانگهای سفرکنند. بعد از سفر هفت ساعته به شانگهای وحرکت از فرودگاه پودونگ با مونوریل(البته اگر مایل باشیدکه بامونوریل سفرکنید) وگذشتن از خیابان های پرازدحام شهر درخیابان شماره ۲۰۵ شان ژان، با ساختمان قرمز رنگ عزیمی روبرو می شوید که حتما شما را به یاد تاج ملکه ها می اندازد. این ساختمان متحیر کننده و زیبا موزه هنر های معاصر و مدرن چین برای اینکه به اینجا برسد درسال های متمادی تغییرات زیادی را تجربه کرده است.

موزه هنر شانگهای

تاریخچه موزه هنر چین

موزه هنر چین درسال ۱۹۵۶درجاده غربی نانجینگ در محلی که سابقا یک رستوران بود تاسیس شد؛ درسال ۲۰۰۰ به ساختمال یک کلاب نقل مکان کرد که شامل  سالن‌های سخنرانی، اتاق‌های ملاقات، کتابخانه، اطلاعات پایه‌ای هنر، کارگاه‌های هنری برای فعالیت‌های آموزشی و دانشگاهی بود، که تا تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۱۲ برای بازدید عموم باز بود و در دو روز آخر نزدیک به ۱۲ هزار بازدید کننده داشت. ساختمان کنونی موزه درسال ۲۰۱۲ افتتاح شدکه ۱۰برابر بزرگتر از موزه قبلی است.

موزه هنر شانگهای

معماری موزه هنر چین

حتما توجه کرده اید که ساختمان موزه به تاج شباهت دارد؛ به همین دلیل به تاج شرق هم معروف شده است. ۶۳متر ارتفاع و۱۶۰۰۰۰متر مربع مساحت برای این موزه هزینه های زیادی بالغ بر۲۲۰ میلیون دلارآمریکا به دنبال داشته است؛ در طراحی آن از براکت های سنتی چینی موسوم به دوگانگ (dougong) الهام گرفته شده است. ذکر این نکته حائز اهمیت است که طراح آن هی جینگتانگ ۷۲ ساله (He Jingtang) رئیس آکادمی معماری دانشگاه تکنولوژی جنوب چین است.

جزئیات موزه هنر شانگهای

موزه هنر شانگهای که در میدان مردم واقع شده است در ساختمانی قرار دارد که در گذشته کلوب نژاد شانگهای بوده است. بازدید از این موزه بسیار ارزشمند است. ساختمان این موزه با راه پله‌های چوبی دوسویه و ورودی‌های مرمری بسیار زیبا طراحی شده است. بازسازی و ترمیم این گالری هنری با ۱۲۲ سالن نمایش در بیش از ۵ طبقه و مساحتی بالغ بر ۶۰۰۰ مترمربع تأثیر بسزایی دارد. هر دو سال یک‌بار، در ماه سپتامبر، در نمایشگاه دو سالانه شانگهای برخی از بهترین اثرهای هنری چینی و بین‌المللی به نمایش گذاشته می‌شود. با این وجود عالی‌ترین نمایشگاه‌ها شامل هنرهای زیبای سنتی و مدرن می‌شود.

موزه هنر شانگهای

رویارویی با هنر معاصر چین

اگر به هنر مدرن علاقه مندید، در هنگام سفر به چین و دیدار از شهر شانگهای میتوانید یک تور دو ساعته درموزه هنر چین داشته باشید که ویترین بزرگترین مجموعه هنر معاصر چین درجهان است با نمایشگاهی دارای ۲۷ سالن که در پنج طبقه توزیع شده اند. طبقات بوسیله ارتفاع آنها از زمین نام گذاری شده اند که شامل طبقات ۴۹،۴۱،۳۳،۵ متری و طبقه همکف است.

۱۴۰۰۰ اثر هنری که در موزه به نمایش گذاشته شده است سیر پیشرفت هنر مدرن در چین را درپایان قرن نوزده و ابتدای قرن بیستم نشان می دهد.

موزه هنر شانگهای

سالن های نمایش موزه هنر چین

آثار هنری موجود در نمایشگاه موزه هنر چین دارای چهار تم اصلی اند:

  1. عناصر هنر‌های مدرن و معاصر چینی
  2. آثار هنری خارجی
  3. آثار و نقاشی‌های برجسته چینی
  4. هنر‌های توسعه یافته کشور چین در قرن جدید

مسیر بازدید شما از طبقات بالایی آغاز شده و به طبقات پایین تر ادامه می یابد. غرفه های شماره ۱-۶ درطبقه ۴۹ متری و غرفه های شماره ۷-۱۰ درطبقه ۴۱ متری واقع اند که آثار هنری مدرن و معاصر چینی در آن به نمایش گذاشته شده اند؛ غرفه های ۱۱-۱۳ درطبقه ۳۳ متری واقع اند که آثار هنری کشورهای دیگر مانند بریتانیا، هلند، فرانسه، آمریکا و نیوزیلند را به نمایش گذاشته اند. غرفه های ۱۴-۲۴ درطبقه ۵ متری قراردارند که شامل آثار هنری مشهور هنرمندان برجسته معاصر چین می باشند. غرفه های ۲۵-۲۷ در طبقه همکف نیز آثار هنری هنرمندان چینی درقرن ۲۱ را شامل می شود.

عناصر هنرهای مدرن و معاصر چینی

دوطبقه بالایی (۴۹ و۴۱ متری) عمدتا هنرهای مدرن شهر شانگهای را به نمایش گذاشته است که حدود ۶۰۰۰ قطعا را شامل می شودکه به ۳ دوره زمانی(سلسله چینگ، جموری چین و جمهوری خلق چین) و۱۰ بخش تقسیم شده است؛ این آثار هنری شامل نقاشی‌های چینی، تابلو‌های هنری، مجسمه‌سازی، و خوش‌نویسی هستند. این بخش از موزه اولین بخشی است که بوجودآمده است.

 آثار هنری خارجی

در طبقه ۳۳ متری آثار شاخص هنرمندان خارجی به چشم می خوردکه با همکاری موزه های لندن، موزه ریجکس آمستردام، خانه ویکتور هوگو درپاریس، موزه ویتنی نیویورک و تاپپا ولینگتن نیوزیلند در موزه هنر چین به نمایش گذاشته شده است.

موزه هنر شانگهایموزه هنر شانگهای

آثار و نقاشی های برجسته چینی

درطبقه ۵ متری شما شاهد آثار برجسته نقاشی خط هنرمندان چینی  ازجمله Cheng Shifa, Xie Zhiliu,  He Tianjian Lin Fengmian, Guan Liang, Wu Guanzhong, که پیشگامان سبک هنری ترکیبی چینی و غربی اند و همچنین Hua Tianyou بنیان گذار مجسمه سازی مدرن چین، خواهید بود.

هنرمندان برجسته چینی را بشناسید

  •  He Tianjian  : یک نقاش سبک گوهویا( guohua) چینی و یکی از مدرسان مدرسه هنر شانگهای بود.  ( ۱۸۹۱-۱۹۷۷)
  •  Xie Zhiliu : نقاش برجسته سنتی، خوش نویس و متخصص هنر مدرن چین  و عضوی برجسته از دانشکده هنر شانگهای بود. او و همسرش چن پیگیو یکی از معروف ترین زوج های هنری در چین هستند. (۱۹۱۰-۱۹۹۷)
  • Fengmian Lin : نقاش چینی بود و به عنوان پیشگام نقاشی چینی مدرن برای ترکیب سبک های چینی و غربی شناخته می شود، او یکی از اولین نقاشان چینی بود که در اروپا تحصیل کرد. او همچنین یکی از نوآوران مهم در زمینه آموزش هنر چینی بود. (۱۹۹۱-۱۹۰۰)

موزه هنر شانگهای

هنرهای توسعه یافته کشور چین در قرن جدید

دومین بخش مهم موزه هنر چین، نمایشگاه آثار هنری با هدف توسعه تاریخی و فرهنگی شانگ‌های است که در طبقه همکف موزه ایجاد شده است. آثار هنری نمایش داده شده در این سالن‌ها ارتباط نزدیکی با فرهنگ محلی شهر شانگ‌های دارد و نمایش مناسبی از تاریخ و گذشته شهر ارائه می‌دهد. تم اصلی این آثار شامل مردم، حوادث تاریخی، آداب و رسوم مردم و معماری است.

  • درسایر بخش های موزه حدود ۲۰۰ نقاشی و ۵۰ مجسمه به نمایش گذاشته شده است.
  • هرساله، موزه هنر چین میزبان نمایشگاه های هنری ویژه ای بسیاری از سراسر دنیاست.

موزه هنر شانگهای

این نمایشگاه‌ها مجموعه‌ای از بهترین آثار هنری چینی و آثار بین‌المللی را به نمایش می گذارند. در این موزه مجموعه‌ای نفیس از نقاشی‌ها و مجسمه‌های با شکوه دهه ۱۹۳۰ در معرض نمایش قرار داده شده است. این نمایشگاه منعکس‌کننده حال و هوای پر رونق امروزه شانگهای نیز می‌باشد. در این موزه سالن‌های سخنرانی، اتاق‌های ملاقات، کتابخانه، اطلاعات پایه‌ای هنر، کارگاه‌های هنری برای فعالیت‌های آموزشی و دانشگاهی وجود دارد. در این موزه یک رستوران پشت بامی چشم‌اندازی بسیار عالی فراهم نموده است که برای گردشگران در هنگام خرید از موزه و کتاب فروشی‌های هنری بسیار جالب توجه است.

نکات مورد نیاز برای بازدید از بازدید از موزه هنر چین:

  • موقعیت: موزه هنر چین درخیابان ۲۰۵ شان ژان، منطقه جدید پودانگ شهر شانگهای واقع شده است.
  • مسیر یابی: برای بازدید از موزه هنر چین میتوانید از خطوط ۷ و ۸ مترو (Shanghai Metro) و از خط ۳ تاکسی استفاده کنید.
  • هزینه ورود به موزه به استثنای نمایشگاه های ویژه، رایگان است.
  •  این موزه از ۱۰ صبح تا ساعت ۶ عصر روزهای سشنبه تا یکشنبه پذیرای گردشگران است و از ساعت ۵ به بعد پذیرش ندارد.
  • تلفن:              ۴۰۰-۹۲۱-۹۰۲۱
  • برای اطلاع از تاریخ و جزئیات بیشتر درمورد نمایشگاه های ویژه می توانید به وبسایت موزه که در زیر اشاره شده مراجعه کنید
    وبسایت:         www.artmuseumonline.org