// باغ وحش گوانجو ، محل نگهداری حیوانات نادر در چین - نیل گشت

باغ وحش گوانجو ، محل نگهداری حیوانات نادر در چین

معرفی و تصاویر

باغ وحش گوانجو Guangzhou Zoo یکی از سه باغ وحش بزرگ در کشور چین است که با مساحتی بالغ‌بر ۴۲ هکتار و بیش از ۴۵۰۰ جانور زنده در ۴۵۰ گونه جانوری متفاوت در سال ۱۹۵۸ برای بازدید عموم افتتاح شد. حیوانات بومی چینی که در باغ وحش گوانجو اقامت دارند ماهی‌خوار گردن‌سیاه، گوزن‌ها، ببرهای جنوب چین، میمون‌های طلایی و پانداهای غول‌پیکر است. گونه‌های جانوری خارجی شامل حیوانات و پرندگان کمیاب مانند قوهای سیاه، کرگدن، گورخر، فیل‌های آفریقایی، زرافه‌ها و شامپانزه‌ها می‌شود. باغ وحش گوانجو مکانی برای سرگرمی، آموزش علوم و نمایشگاه حیوانات است.

باغ وحش گوانجو

باغ وحش گوانجو به سه بخش تقسیم می‌شود:

  • بخش مرکزی پستانداران
  • پرندگان بهشتی
  • پارک پانلونگ (مرکز نگهداری ۲۰۰ نوع از دوزیستان و خزندگان)

علاوه بر این، تفریحات هیجان‌انگیز دیگری نیز برای بازدیدکنندگان از این باغ وحش در نظر گرفته‌شده است. یکی از این تفریحات تماشای حرکات آکروباتیک حیوانات باغ وحش است که از قبل آموزش‌های لازم را توسط مربیان خود دیده‌اند. از دیگر مواردی که طرفداران زیادی دارد، برقراری ارتباط با حیوانات و نوازش کودکان آن‌ها در باغ وحش حتی توسط کودکان است. هرساله حدود ۴ میلیون گردشگر از این باغ وحش بازدید می‌کنند.

خانه پاندا غول‌پیکر، محبوب‌ترین مکان در باغ وحش گوانجو

Giant Pandas House

همان‌طور که می‌دانید، پاندا نمادی از کشور چین است. پاندا غول‌پیکری که در این باغ وحش نگهداری
می‌شود به‌عنوان گنج ملی چین شناخته می‌شود. خانه پانداها به‌عنوان محبوب‌ترین مکان در باغ وحش بازدیدکنندگان بسیاری را به سمت خود می‌کشد.

اگر شما هم از دوستداران پانداها هستید و قصد دیدن آن‌ها در باغ وحش را دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتماً صبح‌ها به آن‌ها سر بزنید، چون پانداها بعدازاینکه به‌اندازه کافی غذا خوردند و سیر شدند خواب شیرین بعدازظهر را آغاز می‌کنند.

 

تپه ببرها در باغ وحش گوانجو

Tigers Hill

ببرهای وحشی باغ وحش گوانجو در قفس‌ها نگهداری می‌شوند. بازدیدکنندگان می‌توانند به از این حیوانات قوی و درنده از پشت قفس‌ها بازدید کنند.

 

تپه شیرها، جایگاه سلطان جنگل در باغ وحش گوانجو

Lions Hill

یک جفت شیر آفریقایی و دو شیر سفید در این منطقه نگهداری می‌شوند. آن‌ها به‌طور روزانه در حدود ۶ تا ۷٫۵ کیلو گوشت می‌خورند و در اطراف قفس‌های خود قدم می‌زنند. در اکثر مواقع شیرها، بعد از خوردن و آشامیدن، روی زمین دراز می‌کشند و به خواب می‌روند.

 

باغ وحش گوانجو و خانه کانگوروها

خانه کانگوروها در بالای یک پل چوبی واقع‌شده است که زمینی پهناور دارد و با حصاری شیشه‌ای جداشده است. گردشگران می‌توانند از پست شیشه‌ها زندگی عادی کانگوروها را ببینند و از بازی‌های آن‌ها لذت ببرند.

 

منطقه پرندگان باغ وحش گوانجو

این منطقه که در قسمت غربی و بخشی از قسمت مرکزی باغ وحش واقع‌شده است مساختی بالغ‌بر ۸۰۰۰ مترمربع از باغ وحش را به خود اختصاص داده است. این منطقه هیچ نوع قفس یا نرده‌ای ندارد و پرندگان آزادانه در آن زندگی می‌کنند. مناطق زندگی بوقلمون‌ها، اموس، شترمرغ و طوطی‌ها با سنگ از هم جداشده‌اند و زمین اختصاص داده‌شده برای پرندگان، اخیراً ۴۵۰۰ مترمربع گسترش‌یافته است. بازدید از این منطقه به شما این امکان را می‌دهد تا به‌طور مستقیم پرندگان و زندگی آن‌ها را ببینید.

خانه گوریل‌ های باغ وحش گوانجو

از دیگر جاذبه‌های باغ وحش گوانجو خانه گوریل‌هاست که منطقه‌ای ۳۰۰۰ مترمربعی دارد که دو سوم منطقه به‌عنوان زمین‌بازی برای آن‌ها در نظر گرفته‌شده است. یک‌خانه در این منطقه قرار دارد که طبقه اول آن ۸ سرویس بهداشتی بزرگ با تهویه‌های مطبوع دارد و همچنین دو اتاق شیشه‌ای بسیار بزرگ که بازدیدکنندگان می‌توانند گوریل‌ها را رودررو از پشت شیشه‌ها ببینند. طبقه دوم تراسی بزرگ دارد که به گردشگران اجازه می‌دهد تا از بالا شاهد زندگی گوریل‌ها در منطقه باشند.

دنیای اقیانوسی گوانجو

Guangzhou Ocean World

یکی از بخش‌های بی‌نظیر این باغ وحش، دنیای اقیانوسی است که دنیایی رنگارنگ و باشکوه از مناظر زیر آب را با بیش از ۲۰۰ نوع از گونه‌های جالب دریایی و ماهی‌ها به نمایش کشیده است.

سایت‌های مهم در اینجا شامل بهشت شیرهای دریایی، آکواریوم کوسه، استخر کپور، دنیای آب شیرین، استخر لمسی (Touch Pool)، مخزن گنج (Treasure Tank)، مخزن صخره‌ای گرمسیری (Tropical Reef Tank) به طول ۱۸ متر، منظره دریا عمیق و تونل زیرآب است.

سه نمایش عالی و هیجان‌انگیز در این بخش از باغ وحش بازدیدکنندگان را سرگرم می‌کند:

  • هیجان رقص با کوسه
  • نمایش پری دریایی
  • نمایش فک‌ها

همچنین بازدیدکنندگان می‌توانند با جانوران آبزی ارتباط برقرار کنند و آن‌ها را نوازش کنند.

 

منطقه ماهی‌های قرمز

Goldfish Garden

منطقه گلد فیش یا همان ماهی‌های قرمز، برکه‌ای است که نزدیک به ۱۰۰ گونه جانوری و در کل ۱۰٫۰۰۰ ماهی مشهور و گران‌بها ازجمله، ماهی‌های طلایی و ماهی‌های گرمسیری آب‌های شیرین مانند Angelfish، Arowana و Arowana نقره‌ای را به نمایش گذاشته‌اند که ۱۰۰ مورد ازاین‌گونه‌ها باارزش از خارج و از کشور چین هستند کودکان در این منطقه لحظاتی منحصربه‌فرد از قایقرانی و ماهیگیری را تجربه می‌کنند. باغ وحش گوانجو برای برنامه پرورش ماهی‌های در این برکه جوایزی از کتاب رکوردهای جهانی گینس کسب کرده است. منطقه ماهی‌های قرمز، یک سرزمین عجایب برای کودکان است که در آن می‌توانند خرچنگ‌ها و ماهی‌ها را مشاهده کنند.

 

اجراهای آکروباتیک حیوانات در باغ وحش گوانجو

مربیان زیادی در باغ وحش گوانجو مشغول به تربیت گونه‌های مختلفی از حیوانات برای انجام حرکات آکروباتیک هستند.

برخی از آن‌ها مانند شیرها، ببرها، میمون‌ها، سگ و اسب‌ها حرکات جالب نمایشی مانند دوچرخه‌سواری و بازی با اسکوتر را آموزش‌دیده‌اند و بازدیدکنندگان زیادی را سرگرم می‌کنند.

غذا دادن گردشگران به حیوانات در باغ وحش گوانجو

  • زمان تغذیه پانداها: ساعت ۱۰ الی ۱۶ – هزینه: مطابق با هزینه اعلام‌شده در باغ وحش
  • زمان تغذیه کرگدن‌ها: ساعت ۱۰ الی ۱۶:۳۰– هزینه: مطابق با هزینه اعلام‌شده در باغ وحش
  • زمان تغذیه زرافه‌ها: ساعت ۱۰:۳۰ – هزینه: مطابق با هزینه اعلام‌شده در باغ وحش
  • زمان تغذیه پلیکان‌ها: ساعت ۱۰ الی ۱۵:۵۰– هزینه: مطابق با هزینه اعلام‌شده در باغ وحش

سرویس‌دهی باغ وحش گوانجو

باغ وحش گوانجو ساختمانی به‌عنوان مرکز خدمات برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته است. طبقه اول ساختمان، واحدهای اداری قرار دارد. ساختمان که در سال ۲۰۰۶ ساخته‌شده است دارای امکاناتی نظیر اتاق‌های vip و اتاق‌هایی برای استراحت و مراکز مشاور دهی عالی است.

همچنین این باغ وحش دارای صندلی‌های چرخ‌دار برای معلولین و همچنین گذرگاه‌های مخصوص صندلی چرخ‌دار است. همچنین این باغ وحش، اسباب‌بازی‌ها و کالسکه‌های بچه‌گانه‌ای را برای کودکان در نظر گرفته است و در صورت نیاز به افراد مسن عصا می‌دهد. از طرفی دیگر، در صورت نیاز به راهنما، برای تیم‌های ۳۰ نفره راهنماهایی در نظر گرفته‌شده است که توضیحات علمی را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد؛ اما برای دریافت راهنما، از قبل نسبت به رزرو آن اقدام کنید که برای این کار می‌توانید با شماره ۳۸۳۷۷۵۷۲-۰۲۰ تماس بگیرید. یازده فروشگاه نیز در منطقه وجود دارند که گردشگران می‌توانند غذاها و خوراکی‌های متنوع، اسباب‌بازی‌ها و سوغاتی‌های خود را ازآنجا خریداری کنند.

 

فعالیت‌های متنوع باغ وحش گوانجو

  1. فعالیت‌های باغ وحش در هفته حمایت از پرندگان از ماه مارس تا آوریل باغ وحش گوانجو هرساله مسئولیت تبلیغات در مورد شناخت پرندگان و محافظت از آن‌ها را در اختیار دارد و اطلاعات فراوانی را در مورد گونه‌های مختلف پرندگان در اختیار عموم قرار می‌دهد.
  2. باغ وحش گوانجو به‌عنوان پایگاهی علمی برای آموزش نوجوانان در استان گوانگدونگ شناخته می‌شود. در تعطیلات زمستانی و تابستانی تورهای یک‌روزه علمی زیادی در این مکان اجرا می‌شود. در بین آن‌ها اردوهایی برای پیوند خانواده‌ها و پرندگان کوچک مهاجر، ارتباط والدین و کودکان در خیابان‌ها و اجتماعات با پرندگان و اردوهایی برای کارگران به جهت پرورش علم در گوانجو برگزار می‌شود که برای هریک آموزشی مرتبط در نظر گرفته‌شده است.
  3. فعالیت‌های محبوبیت علمی فرهنگی زودیاک (Chinese Zodiac) چینی که از آغاز سال ۲۰۱۶ برگزار شد: با توجه به ویژگی‌های زودیاک های مختلف چینی، باغ وحش، دانش فرهنگی زودیاک های چینی را بادانش، علاقه و هنر برای گردشگران آماده کرده است.
  4. فعالیت‌هایی در هفته علوم و فناوری گوانجو، ماه تنوع جهانی حیوانات و ماه حفاظت از حیات‌وحش (در ماه می): باغ وحش ما، به‌طور فعال فعالیت‌هایی را با موضوعات مختلف و تبلیغ دانش در موردحفاظت از حیوانات برای گردشگران از طریق روش‌های مختلف، به‌عنوان محبوبیت علمی پایگاه حفاظت از حیوانات وحشی در چین در حیات‌وحش و حفاظت از محیط‌زیست برگزار
    می‌کند.
  5. برگزاری سومین سمپوزیوم رفاه حیوانات

 

ساعات بازدید از باغ وحش گوانجو

  • ۱۶ آوریل – ۱۵ اکتبر: ۸:۰۰ – ۱۶:۳۰
  • ۱۶ اکتبر – ۱۵ آوریل: ۸:۰۰ – ۱۶:۰۰

 

چگونه به باغ وحش گوانجو برویم؟

مترو

  1. خط ۵ مترو را سوار شوید و در ایستگاه باغ وحش دونگویوان (Dongwuyuan (Zoo)) پیاده شوید. سپس از خروجی B خارج شوید. در این مسیر می‌توانید از درب جنوبی باغ وحش وارد باغ وحش شوید.

اتوبوس

  1. اتوبوس‌های خط ۶، ۱۶، ۶۵، ۷۸، ۸۵، ۱۱۲، ۱۹۲، ۱۹۹، ۲۰۱، ۲۱۹، ۲۳۶، ۲۴۶، ۲۹۰، ۵۳۵، ۵۴۷، ۸۳۳، ۸۶۲b، ۸۶۲ یا University Town خط ۴ را سوار شوید در ایستگاه دانگویوان (Dongwuyuan (Zoo)) پیاده شوید. در این مسیر می‌توانید از درب شمالی باغ وحش وارد باغ وحش شوید.
  2. اتوبوس‌های خط ۷۲، ۷۴، ۸۴a، ۸۴، ۱۲۷، ۲۲۰، ۴۸۲، ۷۰۶، Peak Express Line 8 یا Peak Express Line 79 سوار شوید و در ایستگاه باغ وحش پیاده شوید.

نویسنده: بهاره سادات هادوی | گردآوری شده در تحریریه نیل گشت