مکعب آبی

معرفی و تصاویر

کشور چین از جهات و نظرات مختلفی همواره گردشگران خود را شگفت‌زده می‌کند و نهایت رضایت آن‌ها را از بازدیدشان جلب می‌نماید. از مناطق گردشگری تاریخی متنوع گرفته تا طبیعت و مراکز فرهنگی و… همه و همه با زیبایی‌ها و شگفتی‌های خود می‌توانند لحظات خوبی را برای گردشگران و بازدیدکنندگان به ارمغان بیاورند؛ اما علاوه بر این مواردی که در میان اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری کشور چین به شهرت رسیده‌اند، قطب و جاذبه گردشگری دیگری نیز وجود دارد که فضایی زیبا، جذاب و مجهز را برای ورزش های آبی را به نمایش قرار می‌دهد. در این مطلب تصمیم داریم به بررسی مرکز ملی ورزش های آبی پکن Beijing National Aquatics Center که به مکعب آبی Water Cube نیز شهرت دارد، بپردازیم و آن را بیشتر بشناسیم.

مکعب آبی، مرکز ملی ورزش های آبی پکن

درباره مرکز ملی ورزش های آبی پکن

مرکز ملی ورزش های آبی کشور چین در پایتخت این کشور، شهر پکن قرار دارد و به‌طور مشخص در ضلع غربی خیابان مربوط به المپیک سبز در غرب استادیوم ملی (آشیانه پرنده) واقع‌شده است. ساخت این مرکز از ۲۴ دسامبر سال ۲۰۰۳ شروع شد و درنهایت نیز در اول ژانویه ۲۰۰۸ به پایان رسید. این مرکز چیزی حدود ۶٫۳ هکتار وسعت داشته و دارای چهار طبقه است که یکی در سطح خیابان، دوطبقه در سطوح بالاتر و یکی نیز در زیرزمین وجود دارند. طبقه اول این بنا مربوط به گردشگران است، سالن اجتماعات با بیش از شش هزار صندلی در طبقه دوم واقع‌شده است و طبقه سوم نیز صرفاً مختص به بعد تجاری است.

مکعب آبی، مرکز ملی ورزش های آبی پکن

در طول بازی‌های المپیک سال ۲۰۰۸، این استادیوم آبی میزبان مسابقات پیشرفته شنا و شیرجه و واترپلو بود. این استادیوم آبی می‌تواند پذیرای بیش از ۱۷ هزار نفر تماشاگر باشد. بعدازاین بازی‌ها، مرکز ملی ورزش های آبی پکن به مرکز پیشرفته بین‌المللی شنا، ورزش و خدمات تفریحی تبدیل شد.

مکعب آبی، مرکز ملی ورزش های آبی پکن

طراحی ساختمان مرکز ملی ورزش های آبی پکن

طراحی این ساختمان با فناوری‌های مدرن و هم‌چنین حفظ ارزش‌های سنتی کشور چین صورت گرفته است. بعد سنتی ماجرا به حفظ یک زمین مربعی و فضای طبیعی اطراف آن مفهوم‌سازی می‌شود که این مسئله دقیقاً موضوع و بخش اصلی طراحی این بنا به شمار می‌رفت. نباید از این مسئله نیز غافل بود که شکل مکعبی ساختمان‌های باستانی چینی نیز نهایت تأثیر خود را برساخت این بنا به همراه داشته‌اند.

مکعب آبی، مرکز ملی ورزش های آبی پکن

معماری ساختمان مرکز ملی ورزش های آبی پکن

همان‌طور که گفته شد برای ساخت مرکز ملی ورزش های آبی پکن ترکیبی از معماری و فناوری پیشرفته صورت گرفت. این بنا توسط معماران برجسته‌ای از گروه اروپ و گروه دیگری از استرالیا ساخته‌شده و درواقع نخستین ساختمان در جهان است که بر اساس نظریه «حباب صابون» طراحی و اجراشده است و ساختار آن نیز از جنس استیل ضدزنگ چند جداره است و درنهایت نیز دیواره‌های این ساختمان توسط غشای ETFE عایق‌بندی می‌شود. شاید بتوان گفت که این پروژه، اولین پروژه عظیم عمومی است که در آن از پوشش غشایی استفاده‌شده است. گروه سازنده این ساختمان با توجه به موضوع معماری پایدار و اقلیم، تلاش داشتند تا روش‌هایی برای به حداقل رساندن مصرف انرژی در آن بیابند و در این خصوص نیز موفق عمل کرده‌اند. پوشش به‌کاررفته در سطح خارجی مکعب و چگونگی عملکرد آن در هنگام آتش‌سوزی، استفاده از انرژی خورشیدی و نیز بازیافت آب مصرفی در استخر با توجه به کمبود بارش و آب در شهر پکن ازجمله ویژگی‌های منحصربه‌فرد و خلاقانه این پروژه هستند.

به نظر می‌رسد که این بنا مانند جعبه بزرگ آبی است که به همین دلیل نیز به آن مکعب آبی Water Cube نیز گفته می‌شود. شاید بتوان گفت که بازتاب نور خورشید دلیلی بر ایجاد این رنگ‌شده است. به همین دلیل هم این ساختمان در نور خورشید مانند مرواریدی در آب می‌درخشد و توجه شما را به خود جلب می‌کند.

مکعب آبی، مرکز ملی ورزش های آبی پکن

بخش‌های مجزا در مرکز ملی ورزش های آبی پکن

پارک آبی

یکی از بخش‌های اصلی این منطقه، پارک آبی مکعب آبی است. این گارک سرپوشیده و بسیار تمیز در سال ۲۰۱۰ بعد چیزی حدود ۱۰ ماه بازسازی در قسمت جنوبی مرکز ملی ورزش های آبی پکن افتتاح شد. در این بخش قسمت‌های مختلفی برای تفریح وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توان به استخر کودکان، اسپا، Speedslide، AquaLoop، استخر موجی، Pipeline و… اشاره کرد.

تئاتر و نمایش قطره آب

بخش دیگری که در مرکز ملی ورزش های آبی پکن فعالیت می‌کند تئاتر و نمایش قطره آب است. این قسمت در طبقه چهارم ساختمان جنوبی مکعب آبی قرار دارد. این تئاتر مجهز به چیزی حدود صد و پنجاه تماشاگر است که به تماشای فیلم‌های سه‌بعدی، فیلم‌های HD لیزری و… آمده‌اند.

خدمات اسپا و ماساژ

بخش جذاب بعدی که در ساختمان این استادیوم آبی قرار گرفته و اتفاقاً طرفداران بسیاری هم دارد بخش اسپاست. در این بخش حمام و ماساژ اسپا با تمامی امکانات پیشرفته بین‌المللی صورت می‌گیرد و بهترین مکان برای استراحت گردشگران و آرام کردن روح و جسم آن‌هاست.

کافه‌ و رستوران‌ها

در این مرکز رستوران‌ها و کافه‌های متفاوتی نیز وجود دارند که با طراحی‌های ویژه‌ای ساخته‌شده‌اند. شما می‌توانید با مراجعه به این رستوران‌ها و کافه‌ها وعده‌های غذایی لذیذ و دل‌چسبی را صرف کنید و از آن‌ها خاطرات خوبی را در سفر خود به کشور چین و شهر پکن به یادگار بگذارید.

مرکز تجاری

بخش نهایی ساختمان به قسمت تجارت اختصاص می‌یابد. در این بخش شما می‌توانید به خرید وسایل و سوغاتی‌های جذاب و هیجان‌انگیز بپردازید و جدیدترین اطلاعات را در رابطه با این مرکز و کلیت ورزش شنا کسب کنید.

مکعب آبی، مرکز ملی ورزش های آبی پکن

مسیر رفت‌وآمد به مرکز ملی ورزش های آبی پکن

قطعاً یکی از مسائل مهمی که در انتخاب جاذبه‌های گردشگری توسط مسافران اهمیت دارد مسیر رفت‌وآمد آن‌هاست. این‌که چگونه و با کمک چه وسیله نقلیه‌ای می‌توان به یک مقصد گردشگری رسید اصل مهمی در اولویت‌بندی جاذبه‌های گردشگری به شمار می‌رود. مرکز ملی ورزش های آبی پکن در این رابطه سربلند است و مسیر رفت‌وآمد راحتی را برای مسافران آماده کرده است. برای رسیدن به این مرکز شما می‌توانید از اتوبوس استفاده کنید. اتوبوس‌هایی که شما را به آنجا می‌رسانند به این شرح هستند:

  • شما می‌توانید با کمک اتوبوس‌های ۸۱، ۸۲، ۵۱۰، ۶۰۷ و یا ۳ به ایستگاه Beichen Xiqiao Bei برسید.
  • علاوه بر آن شما می‌توانید سوار اتوبوس‌های ۸۱، ۸۲، ۸۶، ۵۱۰ و ۶۰۷ و یا خط ویژه ۱۳ یا ۱۵ شوید و درنهایت نیز در ایستگاه Guojia Tiyuguan یا همان استادیوم ملی پیاده شوید.
  • درنهایت نیز شما می‌توانید سوار اتوبوس‌های ۳۸۶، ۴۰۷، ۴۹۰، ۶۴۵، ۶۵۸، ۶۶۰، ۷۴۰، ۹۸۳ و یا خط هفت Fast Transit و یا Yuntong 113 شوید و در ایستگاه Beichenqiao Xi پیاده گردید.

نویسنده: طلوع حقیقت | گردآوری شده در تحریریه نیل گشت