// تاریخ کشور چین؛ از ۲هزار سال پیش از میلاد مسیح تا امروز - نیل گشت

تاریخ کشور چین؛ از ۲هزار سال پیش از میلاد مسیح تا امروز

چین کشوری با تاریخ طولانی است که فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته است. در این مقاله شما را به طور مختصر با تاریخ کشور چین آشنا خواهیم کرد.

تاریخ کشور چین

کشور چین با پیشینه‌ای ۵۰۰۰ ساله یکی از بزرگ‌ترین ملل متمدن باستانی است. همانطور که می‌دانید کشور چین از رودخانه زرد و یانگ تسه سرچشمه می‌گیرد و بر طبق افسانه‌های کهن “پانگو” نخستین موجود زنده و خالق تمام اساطیر چین است. در واقع قدمت به ثبت رسیده کشور چین در حدود ۴۰۰۰ سال پیش و از زمان سلسله شانگ آغاز شده است. تاریخ این کشور بزرگ به طور کلی به سه دوره تقسیم می‌شود: دوران باستان، دوران امپراطوری و دوران مدرن.

سلسله شیا – Xia Dynasty

تاریخچه: (۲۰۷۰ پیش از میلاد- ۱۶۰۰ پیش از میلاد)

سلسله شیا نخستین سلسله باستانی کشور چین بوده که چیزی در حدود ۵۰۰ سال قدمت داشته و جالب است بدانید که نخستین سیستم تقویمی جهان نیز در همین دوران ایجاد شده است. در واقع در همین بازه زمانی، مردم از عصر حجر به سمت تمدن شهری رهسپار شدند.

سلسله شانگ – Shang Dynasty

تاریخچه: (۱۶۰۰ پیش از میلاد-۱۰۲۹ پیش از میلاد)

در دوران سلسله شانگ، نخستین شخصیت معروف به نام اوراکل شکل گرفت که نام آن بر روی استخوان حیوانات نیز نوشته شده است و از همین زمان به بعد تاریخ کشور چین آغاز می‌شود.

سلسله ژو – Zhou Dynasty

تاریخچه: (۱۱۰۰ پیش از میلاد- ۲۵۶ پیش از میلاد)

سلسله ژو حدود ۸۵۰ سال قدمت داشته و در این دوران نخستین اقلام برنزی به وجود آمدند.

دوران بهار و پاییز

دوران بهار و پاییز دورانی است که تمام ملت‌ها با هدف کشور‌گشایی و افزایش قلمرو با یکدیگر در جنگ بودند.

سلسله شین – Qin Dynasty

تاریخچه: (۲۲۱ پیش از میلاد- ۲۰۶ پیش از میلاد)

در سال ۲۲۱ پیش از میلاد، شین شیاهوانگ نخستین امپراطور کشور چین، در میان چینی‌ها اتحاد برقرار کرد و نخستین کشور متحد سلسله شین را تاسیس کرد. در همین دوران بود که دیوار بزرگ چین و سربازان سفالی نیز ساخته شدند.

سلسله هان – Han Dynasty

تاریخچه: (۲۰۶ پیش از میلاد- ۲۲۰ پس از میلاد)

سلسله هان به رهبری لیو بی در حدود ۷۸ سال پابرجا بود. در سلسله هان، فلسفه کنفوسیوس به ایدئولوژی رسمی دولت تبدیل شد.

دوران سه امپراطوری – Three Kingdoms Period

تاریخچه: (۲۲۰ پیش از میلاد-۲۸۰ پس از میلاد)

در دوران سه امپراطوری که به دوران متخاصم و یا دوران جنگ و دشمنی نیز مشهور است، سه پادشاه بزرگ تاریخ چین؛ وی، شو و وو به ترتیب دولت‌های خود را یکی پس از دیگری تاسیس کرده و به منظور گسترش قلمرو با یکدیگر در جنگ بودند.

سلسله سویی – Sui Dynasty

تاریخچه: (۵۸۱ پس از میلاد-۶۱۸ پس از میلاد)

در دوران سلسله سویی، کشور چین دوباره متحد شد و اقتصاد آن نیز بهبود یافت.

سلسله تانگ – Tang Dynasty

تاریخچه: (۶۱۸ پس از میلاد-۹۰۷ پس از میلاد)

دوران حکومت سلسله تانگ را می‌توان عصر طلایی فناوری و ظهور فرهنگ در کشور چین نامید که تاثیر بسزایی بر مدرنیته این کشور داشته است. در دوران سلسله تانگ، بوداییسم توسط خانواده سلطنتی و افراد غیرنظامی تایید شد و به عنوان دین رسمی و غالب کشور چین معرفی شد. همچنین در همین دوران، جاده باشکوه ابریشم نیز ساخته شد.

سلسله سونگ – Song Dynasty

تاریخچه: (۹۶۰ پس از میلاد-۱۲۷۹ پس از میلاد)

سلسله سونگ را می‌توان به دو دوره تقسیم کرد: سلسله سونگ شمالی (۹۶۰- ۱۱۲۷) و سلسله سونگ جنوبی (۱۱۲۷-۱۲۷۹). سلسله سونگ در سال ۹۶۰ توسط ژائو کوانگین تاسیس شد و پایتخت آن کایفنگ یا در اصل همان پکن معرفی شد. در دوران سونگ، تکنولوژی و علم و دانش به بالاترین سطح خود رسید تا جایی که بسیاری از پیشرفت‌های این بازه زمانی، صدها سال بعد در سایر کشورهای جهان پدیدار شدند.

سلسله یوآن – Yuan Dynasty

تاریخچه: (۱۲۷۹ پس از میلاد-۱۳۶۸ پس از میلاد)

سلسله یوآن توسط فردی مغولی به نام چنگیز خان تاسیس شد. چنگیز خان مغول بار دیگر کشور چین را به صورت حکومتی متحد در آورد و اقتصاد این کشور را رونق بخشید.

سلسله مینگ – Ming Dynasty

تاریخچه: (۱۳۶۸پس از میلاد-۱۶۴۴ پس از میلاد)

سلسله مینگ با قدمتی ۲۷۶ ساله توسط فردی به نام ژو یونجانگ تاسیس شد.

مقبره سلسله مینگ ، ۱۳ امپراتور خفته در پکن چین

سلسله چینگ – Qing Dynasty

تاریخچه: (۱۶۴۴ پس از میلاد-۱۹۱۱ پس از میلاد)

سلسله چینگ آخرین سلسله پادشاهی کشور چین بود که ۲۶۸ سال قدمت داشت و پس از این دوران، تاریخ معاصر کشور چین توسط مردم مانچو آغاز شد.

جمهوری چین – Republic of China

تاریخچه: (۱۹۱۱ پس از میلاد-۱۹۴۹ پس از میلاد)

در سال ۱۹۱۱، دکتر سون یات سن که به نام “پدر چین مدرن” نیز شناخته می‌شود، سلسله چینگ، آخرین سلسله فئودالی تاریخ چین را سرنگون کرد و جمهوری چین که بزرگ‌ترین پدیده تاریخ مدرن این کشور است را تاسیس نمود.

جمهوری خلق چین People’s Republic of China

در سال ۱۹۴۹، مائو تسه تونگ رهبر حزب کمونیست، جمهوری خلق چین را تاسیس کرد. از آن زمان به بعد، کشور چین در حال توسعه و پیشرفت است و امروزه به یکی از قدرتمندترین کشورهای جهان تبدیل شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.