// آشنایی با شرایط و مراحل افتتاح حساب بانکی در چین - نیل گشت

آشنایی با شرایط و مراحل افتتاح حساب بانکی در چین

افتتاح حساب بانکی در چین و مدارک لازم برای افتتاح حساب و بانک‌های معروف کشور چین و مراحل باز کردن حساب بانکی در چین را در این مطلب می یابید.

افتتاح حساب بانکی در چین

همواره دسترسی به حساب‌های ارزی در بانک‌های مختلف در نقاط مختلف دنیا یکی از ابزارهای مزیتی شرکت‌های تجاری به شمار می‌رود. در واقع برای تجارت در یک کشور اولین نیاز هر شرکت تجاری دارا بودن یک حساب ارزی در یکی از بانک‌های معتبر آن کشور است.

در سال‌های اخیر نیز توسعه روابط سیاسی و تجاری ایران و چین باعث شده است که کشور چین یکی از جذاب‌ترین کشورها برای تاجران ایرانی به شمار آید. همچنین کسانی که قصد تحصیل یا مهاجرت و زندگی در چین را دارند، در اولین قدم‌های خود نیاز به افتتاح حساب بانکی در چین پیدا می‌کنند.

در این مطلب به طور جامع به همه شرایط و مراحل افتتاح حساب بانکی در چین می‌پردازیم، ولی به طور کلی باید توجه داشته باشید که به‌موجب وضعیت سیاسی کشور ما در ارتباطات با دنیا و تحریم‌های بین المللی همواره افتتاح حساب برای شهروندان ایرانی مقیم در کشورهای خارجی پیچیدگی‌های خاص خود را دارد.

افتتاح حساب بانکی در چین چه مزایایی دارد؟

  • پرداخت‌های امن و بدون واسطه جهت تجارت با کشور چین
  • خرید آنلاین از فروشگاه‌های چینی و پرداخت‌های آنلاین سرویس های اینترنتی دیگر مثل تاکسی و دلیوری غذا
  • دسترسی بدون واسطه و آنلاین به حساب بانکی در چین

چرا نباید یک حساب بانکی در چین باز کرد؟!

در صورتی که به دلایلی تصمیم به افتتاح حساب بانکی در چین گرفته‌اید، بهتر است که مطمئن شوید آیا به حساب بانکی در چین نیاز دارید یا نه. وقتی فقط در چین برای چند روز و یا چند ماه مسافر هستید و به صورت فعالی در این کشور حضور ندارید، افتتاح حساب بانکی در چین برای شما مزیتی ایجاد نمی‌کند. اغلب خود پردازها در چین؛ ویزا، مستر کارت و AmEx را می‌پذیرند. پس بدون دلیل خود را به دردسرهای مالیاتی و حقوقی چین دچار نکنید.

همچنین اگر به قصد سرمایه‌گذاری و ثبت شرکت در چین تصمیم به افتتاح حساب در این کشور گرفته‌اید و تنها دلیل‌تان شنیده‌های شما از سودهای نجومی سرمایه‌گذاران در چین است و در این زمینه تجربه شخصی کافی ندارید، افتتاح حساب بانکی‌ در چین و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های چینی می‌تواند اندوخته‌های سالیان شما را به باد دهد.

حال اگر تحت نظارت یک تیم با تجربه و در شرایط معقول تصمیم به افتتاح حساب بانکی گرفته‌اید بهتر است بدانید که برای افتتاح حساب در چین می‌بایست مراحل زیر طی شود:

شرایط و مراحل افتتاح حساب بانکی در چین

۱. انتخاب بانک

در مرحله اول، با توجه به هدفی که از افتتاح حساب بانکی در چین دنبال می‌کنید (به دنبال تجارت در چین هستید؟ قصد اقامت در چین دارید؟ قصد تحصیل در چین دارید؟) می‌بایست بانک و شعبه‌ای که منطبق بر شرایط شماست انتخاب شود. بانک چین بزرگترین بانک در چین است، ولی اغلب ایرانیان با بانک کشاورزی چین یا abc بانک همکاری می‌کنند.

آشنایی با مهم‌ترین بانک‌های چین می‌تواند شما را در انتخاب بانکی مناسب با نیازهایتان کمک کند.

مهم‌ترین بانک‌های چین عبارتند از:

  1. بانک چین (Bank of China)
  2. بانک مسکن چین ( China Construction Bank)
  3. بانک صنعت و تجارت چین (Industrial and Commercial Bank of China)
  4. بانک ارتباطات چین (Bank of Communication)
  5. بانک توسعه چین (China Development Bank)
  6. بانک کشاورزی چین (agricultural bank of china)
  7. بانک تاجران چینی (China Merchant’s Bank)

۲. محرز شدن هدف شما از افتتاح حساب برای بانک چینی

اولین و مهم‌ترین موضوعی که می‌بایست برای بانک چین مشخص شود، هدف شما از افتتاح حساب بانکی در چین است. با طرح این مسئله بانک چینی به دنبال این است که از اقدامات شما در مسیر پولشویی و دیگر تخلفات بانکی بین المللی جلوگیری کند. در این راستا شما با ۴ رویکرد می‌توانید خیال بانک چینی را راحت کنید:

۱. اگر دارای ویزای کار چین هستید، حتی در صورتی که حقوق خود را در این حساب دریافت نکنید، می‌توانید در چین حساب بانکی داشته باشید. در این صورت برای بانک محرز است که افتتاح حساب برای شما که با ویزای کار در چین حضور دارید، خطری برای سیستم مالی و پولی چین ندارد.

۲. اگر در چین دانشجو هستید، با استفاده از ویزای دانشجویی می‌توانید در چین حساب بانکی باز کنید.

۳. در صورتی که ویزای توریستی دارید، باید دلیل قانع کننده‌ای برای افتتاح حساب داشته باشید. یکی از راه‌های قانع کردن بانک می‌تواند تمایل شما به استفاده از خدمات سرویس‌های آنلاین پرداختی مثل wechat و Airpay برای رزرو تاکسی، تحویل غذا و اجاره دوچرخه باشد.

۴. در صورتی که هزینه زندگی خود را از خارج از چین دریافت می‌کنید، و بتوانید بانک را قانع کنید که بدین منظور نیاز به حساب بانکی در چین دارید.

۳. انتخاب نوع حساب مناسب

پس از انتخاب بانک و شعبه مناسب و قانع کردن بانک به داشتن دلیل قانونی و منطقی برای داشتن حساب، می‌بایست نوع حساب مورد نیاز خود را مشخص کنید. انواع حساب‌های بانکی در چین شرایط مختلفی دارند و برای مقاصد گوناگون طراحی شده اند. با همه حساب‌های بانکی نمی‌توانید تجارت کنید.

انواع حساب بانکی در چین

۱- حساب RMB در بانک ABC با سقف تراکنش ۵ میلیون یوان در روز

۲- حساب RMB VIP در بانک ABC با سقف تراکنش ۲۵ میلیون یوان در روز و با کارمزد انتقال پول صفر در بین بانک‌های چینی

۳- حساب غیر مقیم یک مدل حساب برای اتباع خارجی که از سال ۲۰۰۹ در بانک‌های چینی‌ افتتاح می‌شود.

۴. حساب دریایی این نوع حساب توسط موسسات بانکی خارج از چین افتتاح می‌شود که معافیت از مالیات بر سود، سهولت حواله زدن از مزایای آن است.

۵. حساب بانکی هنگ کنگ یک نوع حساب بانکی سخت‌گیرانه که محدودیت‌های شدید همکاری مالیاتی OECD و لیست سیاه FATF را شامل می‌شود.

۶. حساب بانکی خارج از کشور که صاحبان حساب خارج از مرزهای چین و به صورت غیر فیزیکی اقدام به افتتاح حساب می‌کنند.

۴. ارائه مدارک و تکمیل فرم‌ها

در مرحله آخر با تکمیل فرم‌های بانک و ارائه مدارک احراز هویت و احراز مقاصد شما از افتتاح حساب، حساب بانکی شما در چین باز می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.