اقامت و زندگی در چین چگونه است و در مورد آن چه نکاتی را باید بدانیم؟

کشور چین یکی از کشور‌های پویا و زنده جهان است، اما ممکن است اقامت و زندگی در چین برای مهاجران کمی دلهره‌آور به ‌نظر برسد. در این مقاله، نکاتی درباره وضعیت کار، آموزش، مذهب و اقامت و زندگی در چین برای شما آماده کرده‌ایم تا بیش از پیش با نکات مهم آشنا شوید.

کار و زندگی در چین

کشور چین یکی از کشور‌های پویا و زنده جهان است، اما ممکن است اقامت و زندگی در چین برای مهاجران کمی دلهره‌آور به ‌نظر برسد. در این مقاله، نکاتی درباره وضعیت کار، آموزش، مذهب و اقامت و زندگی در چین برای شما آماده کرده‌ایم تا بیش از پیش با نکات مهم آشنا شوید.

وضعیت اقتصادی و فعالیت‌های تفریحی در چین

اقتصاد چین بسیار قدرتمند است و موفقیت‌های اقتصادی این کشور بزرگ در جهان، در حال افزایش است. استاندارد‌های بالای زندگی، وضعیت بسیار خوب رفاه و دستمزد‌های بالا باعث شده ‌است که کشور چین حتی در مقایسه با برخی از کشور‌های غربی برتری پیدا کند و این امر تاثیر به سزایی بر زندگی مهاجران و توریست‌هایی که از کشور چین بازدید می‌کنند گذاشته است.

به‌نظر می‌رسد فعالیت‌های مهیج و تفریحی که در طول روز در چین می‌توان انجام داد، ده برابر کشور‌های غربی باشد. علاوه بر این‌ها کشور چین از سطح امنیتی بالایی برخوردار است. در یک کلام می‌توان گفت وضعیت اقامت و زندگی در چین از تمامی جنبه‌ها در طول چندین دهه اخیر بسیار بهبود یافته ‌است. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید تا از اطلاعات تکمیلی بهره‌مند شوید.

وضعیت حمل‌ و نقل در کشور چین

فقط کمتر از پانزده سال گذشته، رفتن از یک شهر به شهر دیگر، تنها از طریق چند گزینه‌ی محدود امکان‌پذیر بود. استان‌های توسعه‌نیافته، شهرهای بدون زیرساخت یا با زیرساخت ضعیف و جاده‌های با وضعیت نامناسب در چین به طور کلی از بین رفته‌ است و می‌توان گفت کشور چین دچار تحولات بزرگی در زمینه‌ی حمل‌ونقل و ترابری شده ‌است.

برای مثال اگر فردی بخواهد در کشور چین سفر کند گزینه‌های متنوعی در پیش‌ رو دارد که همگی دارای مزایای خاصی هستند. امروزه اکثر استان‌های چین دارای فرودگاه هستند و حتی در روستاهای چین جاده‌ها از وضعیت مناسب و ایمنی برخوردار است.

اینترنت در کشور چین پرسرعت است و این امر استفاده آسان از جی‌پی‌اس را برای همه فراهم کرده ‌است. قیمت اجاره‌ ماشین نیز چندان بالا نیست. یکی از گزینه‌های بسیار مفرح و ایمن برای سفر در چین، قطارهای پرسرعت هست که اغلب تاخیری ندارند و از نظر رفاهی برای مسافران استانداردهای بالایی دارند.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل رزرو و خرید بلیط قطار داخلی در چین

با در نظر گرفتن این موارد، مشکلات حمل‌ونقلی چین روز‌به‌روز در حال کاهش است. گرچه جاده‌سازی‌ فراوان و تجمع جمعیت مشکلاتی از قبیل ترافیک و آلودگی هوا ایجاد کرده‌ است اما در کل سفر و جابه‌جایی در کشور چین می‌تواند لذت‌بخش و آسان باشد و همین مسئله یکی از فاکتورهایی است که وضعیت اقامت و زندگی در چین را بهبود بخشیده ‌است.

علاوه‌بر این، دولت چین گام‌های بزرگی در رفع مشکلات ترافیک شهری برداشته‌است. از جمله اقدامات این کشور می‌توان به کاهش قیمت بلیط‌های حمل‌‌ونقل عمومی و افزایش خدمات دولتی برای مسافران اشاره کرد.

اقامت و زندگی در چین و وضعیت بهداشت غذا

یکی از فاکتورهای مهم و موثر بر وضعیت زندگی در هر کشوری، تنوع غذا و وضعیت بهداشت غذایی آن است. تغذیه و سلامت غذایی به قدری با اهمیت است که بر تمام جوانب زندگی افراد تاثیر می‌گذارد و استاندارد‌های زندگی را تغییر می‌دهد.

از میان پیشرفت‌های چین در دهه‌های اخیر، مهم‌ترین و رضایت‌بخش‌ترین آن‌ها، بهبود وضعیت غذا است. برای سالیان متوالی کشور چین مشکلاتی در تهیه غذای سالم و مناسب و منابع غذایی مفید برای جمعیت بزرگ خود داشت.

 این امر باعث ایجاد نگرانی‌های زیادی در وضعیت سلامت غذاهای مصرفی مردم می‌شد و به همین امر اقامت و زندگی در چین می‌توانست دشوار باشد، اما امروزه چنین مشکلاتی در کشور چین وجود ندارد و مشکلات بهداشت تغذیه تا حد بسیار زیادی بهبود یافته است.

تنوع غذایی در چین

البته پیشرفت در زمینه بهداشت تغذیه محدود به کیفیت غذاها نمی‌شود. تنوع غذایی در کشور چین بسیار گسترده است. با بهبود سطح اقامت و زندگی در چین، الزامات سختگیرانه‌تری نیز در مورد غذاهایی که مردم می خورند وجود دارد.

کنترل میزان کودهای استفاده‌ شده در تولید مواد غذایی گیاهی و همچنین ممنوع شدن استفاده از استروئیدهای گوشت خوک و گوشت گاو باعث شده ‌است که غذا خوردن در رستوران‌های چینی بسیار سالم‌تر از سابق باشد.

روز به روز شاهد مهاجرت آشپزهای مطرح تایلند و کره، ژاپن و سایر کشورهای آسیایی به چین هستیم. زیرا چین به عنوان نیروگاه اقتصادی مشرق زمین شناخته شده است. افراد با ملیت‌های گوناگون به چین سفر می‌کنند و خواستار تنوع غذاهای محلی هستند. شاید برایتان جالب باشد بدانید که بهترین سرآشپزهای مالزیایی و اندونزیایی نیز اکنون در پکن و هنگ کنگ کار می‌کنند.

البته لازم به ذکر است که منو‌های رستوران‌های چینی نیز یقینا از تنوع بالایی برخوردار هستند. این منوها امکان انتخاب غذا طبق فرهنگ و عادات غذایی خود را برای شما مهیا می‌کنند.

و اما مردم بومی چین عادات غذایی تقریبا نامحدودی دارند. آنها مواد اولیه‌ی مورد نیاز خود را از تمامی منابع طبیعی در دسترس فراهم می‌کنند.

تنوع غذایی در چین

اقامت و زندگی در چین و سطح امنیت و وضعیت قانون

امروزه قوانین بهتر برای موضوعاتی از قبیل جرایم مربوط به خشونت فیزیکی وضع شده ‌است. مردم اکنون به دلیل عدم رعایت قوانین و مقررات عمومی و جمعی نیز مجازات می‌شوند. مهار فساد توسط دولت در همه سطوح، اقامت و زندگی در چین را برای طبقات پایین بسیار بهبود داده ‌است.

پیشرفت در زمینه مقابله با فساد گسترده در چین باعث شده ‌است که این سفر برای گردشگران و بازرگانانی که از چین بازدید می‌کنند، امن‌تر باشد. به طور کلی چین یکی از امن‌ترین کشورها برای بازدید هر گردشگر است و برای اقامت و زندگی نیز گزینه مطلوبی خواهد بود.

وضعیت کار و هزینه در کشور چین

طبق قانون کار چین، زمان استاندارد کار چهل ساعت در هفته است. هفته کاری استاندارد در چین نیز از دوشنبه تا جمعه از ساعت نه صبح تا شش بعدازظهر ادامه دارد، اما در واقع، اضافه کاری در اکثر شرکت‌های خصوصی و دولتی یک امر عادی تلقی می‌شود.

در مقاله‌ای جداگانه لیست کامل تعطیلات رسمی چین را به شما معرفی کرده‌ایم، اما در چین سه تعطیلی ملی وجود دارد که هر کدام به مدت یک هفته تعطیل خواهد بود. این ۳ تعطیلی ملی عبارت است از:

  • سال نو چینی (معمولا در اواخر ژانویه یا اواخر فوریه)
  • روز جهانی کارگر (هفته اول ماه مه)
  • روز ملی (هفته اول اکتبر)

حداقل دستمزد در استان‌های چین متفاوت است. در حال حاضر بالاترین دستمزد ماهانه در مناطقی از استان‌های گوانگدونگ، جیانگ سو و ژجیانگ است. شانگهای همچنان بالاترین حداقل دستمزد در ماه دارد و پس از آن شنژن و پکن دو استان با درآمد بالا هستند. در نظر گرفتن میزان درآمد و وجود امکان برای پیشرفت کاری از فاکتورهای مهم برای انتخاب شهر برای اقامت و زندگی و در کشور چین است.

اقامت و زندگی در چین و مزایای استخدامی در این کشور

علاوه بر حقوق و دستمزد، مزایای اضافی که به عنوان کارگر یا کارمند محلی مهاجر در چین دریافت می‌کنید، نیز می‌تواند به همان اندازه مهم باشد. برخی از مهاجران شاغل در چین از مزایای مسکن برخوردار نیستند. برخی دیگر ماهیانه کمک هزینه‌ای بابت مسکن دریافت می‌کنند و تعداد بسیاری کمی نیز از آپارتمان و مزایا مسکن برخوردار می‌شوند.

در هر صورت اقامت و زندگی در چین نیازمند تلاش و کار منظم است. چون در فرهنگ کشور چین نیز نظم اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.

وضعیت تحصیل و آموزش در کشور چین

مهم‌ترین عوامل در پیشرفت یک کشور عبارت است از:

  • بهبود وضعیت اقامت و زندگی در آن
  • کیفیت نظام آموزشی
  • میزان اهمیت آموزش در فرهنگ کشور

هیچ می‌دانستید چین بزرگ‌ترین نظام آموزشی در دنیا را دارد؟ در چین، آموزش به سه دسته تقسیم می‌شود.

  • آموزش مقدماتی
  • آموزش عالی
  • آموزش بزرگسالان

تحصیلات ابتدایی

طبق قانون، هر کودک باید از مدرسه ابتدایی (شش سال) تا دوره متوسطه اول (سه سال) نه سال تحصیل اجباری داشته باشد. امروزه، وزارت آموزش و پرورش چین تخمین می‌زند که بالای 99 درصد کودکان، آموزش عمومی 9 ساله ابتدایی در چین را دیده‌اند و این نشان می‌دهد سطح اقامت و زندگی در چین از وضع خوبی برخوردار است.

تحصیلات بزرگسالان

تحصیلات بزرگسالان نیز از آموزش ابتدایی تا آموزش عالی است. به عنوان مثال، آموزش ابتدایی بزرگسالان شامل مدارس ابتدایی کارگران، مدارس ابتدایی دهقانان است که در جهت افزایش سطح سواد در مناطق دور افتاده ایجاد شده است.

تحصیلات عالی

آموزش متوسطه بزرگسالان شامل مدارس متوسطه تخصصی است و تحصیلات عالی بزرگسالان شامل دانشگاه‌های سنتی و آموزش آنلاین از طریق رادیو و تلویزیون است. همچنین جالب است بدانید به آن‌ها گواهی دیپلم ارائه می‌دهند اما تعداد کمی از آن‌ها نیز مدرک لیسانس پیوسته ارائه می‌دهند.

در آوریل 2019 وزارت آموزش جمهوری خلق چین اعلام کرد که در سال 2018 بیش از چهل هزار دانشجوی بین‌المللی در چین تحصیل می‌کنند. دانشجویان بین‌المللی در بیش از هزار موسسه آموزش عالی در چین ثبت نام کرده‌اند.

 چین سابقه طولانی در ارائه آموزش به دانشجویان بین‌المللی دارد که در دبیرستان‌ها و دانشگاه‌های چین تحصیل می‌کنند. در طی چند دهه گذشته، تعداد دانشجویان بین‌المللی که در چین تحصیل می کنند، رو به افزایش بوده ‌است.

ادامه‌ی تحصیل گزینه مناسبی برای مهاجرت و اقامت و زندگی در چین است. درباره‌ی موضوع مهاجرت، تنوع کشور‌های مبدا بیشتر شده ‌است. در حالی که تعداد مهاجران با درآمد بالا از کشورهای پیشرفته به اوج رسیده است، چین بیش از هر زمان دیگری از سراسر جهان دانش آموزان را جذب می‌کند که بسیاری از آن‌ها از کشورهای کمتر توسعه یافته هستند. مهاجرت نیروی کار به کشور چین نیز در حال افزایش است.

این امر نشانگر این‌ است که مردم بیشتری خواهان اقامت و زندگی در کشور چین هستند.

اقامت و زندگی در چین و مذهب و دین این کشور

حزب کمونیست چین رسما خداناباور است، اما پنج دین را به رسمیت می‌شناسد که عبارتند از:

  • بودیسم
  • کاتولیک
  • دائوئیسم
  • اسلام
  • پروتستانیسم

مهاجرت به چین باعث شده‌ است فرهنگ چین متنوع‌تر شود و مردم دید بازتری نسبت به دین‌های متفاوت داشته باشند، اقامت و زندگی در کشور چین از لحاظ دینی و مذهبی دشوار نخواهد بود و شما با هر دین و فرهنگی می‌توانید برای زندگی و اقامت در چین اقدام کنید.

البته شایان ذکر است که چین یکی از بزرگترین جمعیت زندانیان مذهبی را در خود جای داده ‌است و برخی از گروه‌ها از جمله مسلمانان اویغور با آزار و شکنجه زیادی روبرو هستند.

وضعیت بهداشت عمومی و سلامتی در چین

بهداشت و درمان در چین هر دو طرح پزشکی و برنامه‌های بیمه عمومی و خصوصی ارائه می‌شود. حدودا 95 درصد مردم حداقل پوشش اولیه بیمه درمانی را دارند. دولت چین در تلاش است تا سال 2020 خدمات بهداشتی و درمانی ارزان را برای همه ساکنان فراهم کند.

 البته امروزه نیز چین خدمات بهداشتی عمومی رایگان دارد که تحت طرح بیمه اجتماعی این کشور است. سیستم مراقبت‌های بهداشتی پوشش اساسی برای اکثر مردم بومی و در بیشتر موارد، مهاجران نیز فراهم می‌کند.

به طور کلی، همه شاخص‌های بهداشتی و سلامتی در چین نسبت به گذشته بهبود یافته‌اند. جالب است بدانید از سال 1950 تا 2012، امید به زندگی تقریبا دو برابر شده ‌است. البته نرخ باروری کل کاهش یافته ‌است که عمدتا ناشی از سیاست یک فرزند است.

میزان مرگ و میر نوزادان و میزان مرگ و میر زیر 5 سال به شدت کاهش پیدا کرده است و سلامت در کودکان ارتقا یافته ‌است. پس در کل زندگی و اقامت در چین از نظر بهداشتی و سلامتی تایید شده ‌است.

سیاست تک فرزندی در جهت کنترل جمعیت

سیاست تک فرزندی برنامه‌ای بود که توسط دولت چین به عنوان واکنش به افزایش جمعیت در طول دهه 1970 ایجاد شد و تصور می‌شد که بر رشد اقتصادی چین تأثیر منفی می‌گذارد.

دولت چین با پاداش دادن به خانواده‌های پیرو این قانون و مجازات خانواده‌هایی که از این طرح سرپیچی می‌کردند و هم‌چنین با آموزش‌های گسترده در خصوص کنترل و پیشگیری از بارداری‌های ناخواسته، همواره در دهه‌های اخیر برای کنترل جمعیت در سراسر کشور خود تلاش کرده‌ است و کاهش جمعیت استاندار‌های جهانی را برای مردم سراسر جهان فراهم کرده‌ است تا کشور چین را برای زندگی و اقامت برگزینند.

فرهنگ‌ و آداب و رسوم خاص در چین

فرهنگ‌ و آداب و رسوم خاص در چین

هر کشوری فرهنگ خاص و آداب و رسوم منحصر به فرد خود را دارد. درک آداب معاشرت اجتماعی کشور قبل از بازدید می‌تواند بسیار به مهاجران و مسافران کمک کند.

کشور چین نیز دارای فرهنگ ویژه، تمدن و تاریخ بسیار غنی است. البته با حرکت به سمت فرهنگ جهانی بیشتر اکثر اماکن خصوصا در شهر‌های بزرگ برخی از آداب و رسوم قدیمی رو به زوال است و در سراسر چین به ویژه در اقلیت‌های قومی که فرهنگ متمایز خود را دارند نیز، تغییراتی در سنت وجود دارد.

 شاید بسیاری از آداب و رسوم چین برای شما تازگی داشته باشد و باعث تعجب شما شود اما یقینا قبل از اقامت و زندگی در چین باید با فرهنگ این کشور تا حدی آشنا شوید.

در چین جشنواره‌های مهم سنتی بسیاری وجود دارد. مردم چین که در مناطق مختلف زندگی می‌کنند به روش‌های مختلف جشنواره‌ها را برپا می‌کنند. همه جشنواره‌های سنتی طبق تقویم قمری چین جشن گرفته می‌شوند.

علاوه بر این‌ها تاریخچه پزشکی سنتی چین نیز جالب است. مردم سنتی چین معتقد هستند که بیشتر بیماری‌ها ناشی از عدم تعادل چی (نیروی حیاتی یا انرژی) و یین و یانگ در بدن است. تصور می‌شود بیماری روانی به دلیل عدم هماهنگی احساسات یا ناشی از ارواح شیطانی است.

سخن پایانی

ما در این مطلب شما را با مسائل مختلف در خصوص تصمیم‌گیری برای اقامت در چین آشنا کردیم. اگرچه زندگی و اقامت در چین شاید در نگاه اول دشوار به ‌نظر برسد اما هیجان‌انگیز و مفرح نیز هست. ضمن این‌که این کشور به سرعت در حال پیشرفت است و از تمامی جوانب وضعیت مناسبی دارد. سیاست تک فرزندی به خوبی می‌تواند در آینده به کنترل جمعیت چین کمک کند. اگر می‌خواهید طعم پیشرفت را بهتر بچشید مهاجرت به این کشور را انتخاب کنید و با اقامت و زندگی در چین تجارب جدیدی کسب کنید.

منابع: chinaeducenter | raconteur

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *