// سرویس بهداشتی در چین ، در سفر شکه نشوید! - نیل گشت

سرویس بهداشتی در چین ، در سفر شکه نشوید!

موضوع سرویس بهداشتی در چین برای توریست ها و گردشگران کمی بحث برانگیز است. شایعه توالت‌های چادری در چین را شنیده‌اید؟! شنیدن چنین شایعه‌ای ممکن است هر مسافری را نگران کند. نیل گشت شما را درک می‌کند. شما دوست دارید در مسافرت از سرویس‌های بهداشتی تمیز استفاده کنید. در هتل‌ها مشکلی نخواهید داشت اما گاهی […]

موضوع سرویس بهداشتی در چین برای توریست ها و گردشگران کمی بحث برانگیز است. شایعه توالت‌های چادری در چین را شنیده‌اید؟! شنیدن چنین شایعه‌ای ممکن است هر مسافری را نگران کند. نیل گشت شما را درک می‌کند. شما دوست دارید در مسافرت از سرویس‌های بهداشتی تمیز استفاده کنید. در هتل‌ها مشکلی نخواهید داشت اما گاهی مجبور می‌شوید از سرویس‌های بهداشتی عمومی در چین استفاده کنید. توالت‌های عمومی در چین به اندازه هتل‌ها تمیز نیستند. این مسئله در تمام کشورهای دنیا یکسان است اما منتظر سورپرایز هم باشید! گاهی اوقات دستشویی‌های خیابانی در چین از سرویس بهداشتی هتل‌های ۵ ستاره هم تمیزتر هستند. با نیل گشت همراه شوید تا با انوع سرویس‌های بهداشتی در چین آشنا شوید. به شما خواهیم گفت چطور سرویس بهداشتی ۵ ستاره پیدا کنید!

در چین کجا دنبال توالت تمیز بگردید؟

نیل گشت نمی‌تواند نقشه‌ای از بهترین سرویس‌های بهداشتی در چین ارائه کند اما راهنمایی‌های کوچکی دارد که در سفر به چین به دردتان می‌خورد. بهتر است از توالت‌های عمومی هتل‌ها، رستورآن‌های بزرگ و اماکن توریستی استفاده کنید. در این مکان‌ها به راحتی سرویس‌های بهداشتی تمیز به همراه توالت فرنگی پیدا خواهید کرد.

در شهرهای بزرگ و توریستی چین می‌توانید بدون نگرانی سرویس بهداشتی مناسب پیدا کنید اما اگر برای طبیعت گردی و یا بازدید از روستاهای چین در جایی غیر از هتل‌های لوکس اقامت می‌کنید، نباید از دیدن توالت چادری شکه شوید! بهتر است تمام لوازم بهداشتی مانند دستمال آنتی باکتریال و صابون، همراه خود داشته باشید.

یادتان باشد قبل از حرکت از هتل به سمت اماکن توریستی و قبل از بازگشت به هتل از سرویس‌های بهداشتی استفاده کنید. احتمال خراب شدن اتوبوس‌های توریستی بین راه است. اگر در بین راه اتوبوس خراب شود، باید به دنبال تکه سنگی بزرگ در طبیعت چین بگردید! حواستان به کودکان باشد. کودکان بازیگوش و فراموش‌کار هستند.

با تمام این تفاسیر اگر جایی بودید که نمی دانستید از چه توالتی استفاده کنید، از راهنمای تور بپرسید. تورلیدرها تقریبا تمام سرویس‌های بهداشتی خوب را می‌شناسند.

سرویس بهداشتی ایرانی در چین!

شاید برایتان جالب باشد بدانید چینی‌ها در استفاده از توالت‌های ایرانی بسیار راحت هستند. ممکن است در بسیاری از اماکن عمومی مانند مراکز خرید یا ایستگاه‌های مترو و اتوبوس، با توالت ایرانی روبه‌رو شوید. با این قضیه مشکلی که ندارید؟ خوب است چون بسیاری از توریست‌های اروپایی و آمریکایی از توالت ایرانی می‌ترسند. گروهی هم که نمی‌ترسند نحوه استفاده از آن را بلد نیستند. شاید نیاز باشد برای دوستان خارجیتان کلاس آموزشی در چین برگزار کنید!

حقیقت جالب و کمی خنده‌دار این است که توریستان و گردشگران خارجی بعد از چند بار استفاده از این سرویس‌های بهداشتی، عاشقشان می‌شوند. از نظر آن‌ها استفاده از این سرویس‌های بهداشتی بسیار راحت از فرنگی است! به عقیده گردشگران خارجی، توالت ایرانی نیاز به دستمال ندارد! اگر در سفر، دوست خارجیتان با آب و تاب تجربه استفاده از سرویس بهداشتی ایرانی را برایتان تعریف کرد، سعی کنید جلوی خنده‌هایتان را بگیرید! البته آن‌ها از عوارض طولانی مدت استفاده از این نوع توالت بی‌خبر هستند.

تابلوی سرویس بهداشتی در چین آبی است

می‌دانید که چین بسیار شلوغ است، بنابراین پیدا کردن سرویس بهداشتی در خیابان می‌تواند برایتان به کاری دشوار تبدیل شود. اگر در چنین موقعیتی قرار گرفتید، به دنبال تابلویی آبی رنگ بگردید که رویش یکی از این عبارات نوشته شده است:

  • Wc یا Toilet
  • 公共厕所 / gōnggòng cèsuǒ / گونگونگ سسوآ به معنای توالت عمومی در زبان چینی است.
  • 卫生间 / Wèishēngjiān / وایشنگ چیان به معنی توالت در زبان عامیانه چینی است.
  • 洗手间 / Xǐshǒujiān / شیشوچین به معنی سرویس بهداشتی در زبان چینی به کار می‌رود.

توالت ۵ ستاره در چین

در چین علاوه بر هتل‌ها، سرویس‌های بهداشتی اماکن توریستی نیز ستاره دارند. جالب نیست؟! می‌توانید در جایی مانند شهر ممنوعه، سرویس بهداشتی ۴ ستاره پیدا کنید. البته توالت ۵ ستاره عجیب نیست اما داستان سرویس‌های بهداشتی هوشمند در چین کمی عجیب است. در سال ۲۰۱۵ انقلابی در چین به راه افتاد به نام انقلاب توالت (toilet revolution)!

بعد از این انقلاب، دولت و مردم به فکر سرو سامان دادن به سرویس‌های بهداشتی افتادند. سرویس‌های بهداشتی بیشتری در چین ساخته شد و نظافت توالت‌های عمومی به نسبت قبل بهتر شد. در همین راستا توالت‌های هوشمند هم به چین وارد شدند. این سرویس‌های بهداشتی مجهز به سیستم اسکن صورت هستند و با دیدن چهره جدید دستمال یا روکش روی توالت فرنگی را عوض می‌کنند. سرویس‌های بهداشتی هوشمند در چین اینترنت رایگان و سیستم خود تمیز کننده هم دارند.

سرویس بهداشتی زنانه و مردانه در چین

سرویس بهداشتی زنانه و مردانه در چین از هم جداست؟ بله و با علائم گرافیکی یک زن و مرد، که در تمام دنیا یکسان است از هم تفکیک شده‌اند. نیازی نیست زبان چینی یاد بگیرید، فقط به تابلوها و علائم بین المللی بیش تر دقت کنید. این علائم را قبل از سفر در فرودگاه بین المللی ایران هم می‌توانید ببینید.

توصیه های نیل گشت در استفاده از دستشویی چینی

نیل گشت تمام راهنمایی‌های لازم برای پیدا کردن سرویس‌های بهداشتی تمیز در چین را به شما ارائه کرد تا سفر راحت تری را تجربه کنید. اما نکاتی هست که نه تنها در سفر به چین، بلکه در تمام سفرهای داخلی و خارجی بهتر است رعایت کنید:

  • اولین توصیه نیل گشت به شما، همراه داشتن دستمال توالت و دستمال آنتی باکتریال است. حتما قبل از بیرون آمد از هتل چند دستمال در کیف و جیبتان بگذارید. این احتمال را در نظر بگیرید که امکان تمام شدن دستمال در یک سرویس بهداشتی ۵ ستاره هم وجود دارد. ممکن است مابین زمان شارژ، برای استفاده از توالت بروید. اگر فراموش کردید دستمال توالت با خود بیاورید نگران نشوید! تمام دکه‌ها و سوپرها در چین دستمال جیبی دارند. یک بسته دستمال بخرید.
  • دومین توصیه مهم نیل گشت به شما همراه داشتن صابون است. می‌توانید از سوپر صابون کوچک بخرید یا یکی از صابون‌های کوچک هتل را با خود همراه داشته باشید. سرویس‌های چینی گاهی مایع دستشویی و صابون ندارند. چین کشور شلوغی است حتما تمام نکات بهداشتی را رعایت کنید.
  • از گذاشتن کیسه‌های خریدتان روی زمین خود داری کنید و هیچ وقت دستمال‌های استفاده شده را در چاه توالت نیندازید. مهم نیست توالت ایرانی باشد یا فرنگی! این کار باعث گرفتگی چاه می شود.
  • نگذارید کودکان به دستگیره درب‌های سرویس بهداشتی دست بزنند.

برای سفر به چین نیل گشت را انتخاب کنید.

گرآوری شده در تحریریه نیل گشت

1 دیدگاه برای ”سرویس بهداشتی در چین ، در سفر شکه نشوید!

  1. تو ایران هم باید توالتهای عمومی ستاره دار بشه و جواز برای افراد صادر بشه تا با توالت عمومی کسب و کار کنند باید عادت کنیم برای این موارد هزینه کنیم خیلی مهمتر از هزینه شکم هستش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.