// غذاها و رستوران‌های شهر شیان - نیل گشت

غذاها و رستوران‌های شهر شیان

معروف‌ترین غذاها و رستوران‌های شهر شیان: شهر شیان (Xi’an) علاوه بر داشتن جاذبه‌های تاریخی و گردشگری بسیار ارزشمند و جذاب، غذاها و خوراکی‌های مشهور و بسیار خوش طعمی نیز دارد که برخی از آن‌ها دارای شهرتی جهانی هستند. مشهورترین غذاهای این شهر: نان پیتا سوپ گوشت بره سوپ ورمیشل با گوشت گوسفند ساندویچ گوشت خوک […]

معروف‌ترین غذاها و رستوران‌های شهر شیان: شهر شیان (Xi’an) علاوه بر داشتن جاذبه‌های تاریخی و گردشگری بسیار ارزشمند و جذاب، غذاها و خوراکی‌های مشهور و بسیار خوش طعمی نیز دارد که برخی از آن‌ها دارای شهرتی جهانی هستند. مشهورترین غذاهای این شهر:

  • نان پیتا
  • سوپ گوشت بره
  • سوپ ورمیشل با گوشت گوسفند
  • ساندویچ گوشت خوک با نان پیتا
  • نودل سرد و نودل Qishan می‌باشند.

در اینجا، محبوب‌ترین غذاهای این شهر به همراه خیابان‌ها و رستوران‌های درجه یک شهر شیان به شما معرفی می‌شوند.

تیلیت نان پیتا در سوپ بره (Yangrou Paomo)

تیلیت نان پیتا در سوپ بره، یکی از محبوب‌ترین و قدیمی‌ترین غذاهای شهر شیان است. مهم‌ترین مواد غذایی مورد نیاز برای تهیه این خوراک، گوشت گوسفند و نان پیتا هستند. ابتدا گوشت گوسفندی را با ادویه‌های مخصوص پخته و بعد نان پیتا را به تکه‌های خیلی کوچک تقسیم کرده و داخل آب گوشت می‌ریزند. از چاشنی‌های مورد استفاده در این خوراک می‌توان به سس سیر شیرین، سس تند و روغن کنجد اشاره نمود. این غذا را در تمام فصول سال می‌توان مصرف کرد و از آن لذت برد اما امتحان کردن آن در فصل پاییز و زمستان، چیز دیگریست.

سوپ ورمیشل در خون گوسفند (Fen Tang Yang Xie)

سوپ ورمیشل در خون گوسفند یکی دیگر از غذاهای سنتی شهر شیان است که هم در میان افراد سالخورده و هم در بین جوانان از محبوبیت خاصی برخوردار است. مواد تشکیل دهنده این غذا خون گوسفند، نان پیتای تکه- تکه شده، ورمیشل و ادویه‌جات مخصوص هستند. معمولا برای خوش طعم‌تر شدن این سوپ از جعفری چینی نیز استفاده می‌کنند. ادویه‌جات مصرف شده در این خوراک، درمان کننده معده درد هستند و خوردن این سوپ به افرادی که دچار مشکلات سوهاضمه هستند شدیدا توصیه می‌شود.

ساندویچ گوشت خوک در نان پیتا (Rou Jia Mo)

ساندویچ گوشت خوک در نان پیتا یا Rou Jia Mo، روزگاری یکی از محبوب‌ترین میان وعده‌های شهر شیان به حساب می‌آمد اما امروزه، پا را فراتر گذاشته و به یکی از محبوب‌ترین اسنک‌ها در تمام کشور پهناور چین تبدیل شده است. در تهیه این ساندویچ معمولا از گوشت خوک استفاده می‌شود که آن را برای مدت چند ساعت در سوپی متشکل از ۲۰ نوع ادویه و چاشنی مختلف به خوبی می‌پزند. نان پیتای استفاده شده در این خوراک نیز در تابه‌های داغ تهیه می‌شوند. این خوراک در واقع برای چینی‌ها، حکم همبرگر آمریکایی‌ها را دارد و در میان مردم از محبوبیت خاصی برخوردار است. قیمت این میان وعده خوش مزه حدود ۵ تا ۷ یوان است اما ممکن است قیمت آن بسته به مخلفاتی که مشتری انتخاب می‌کند، کمتر یا زیادتر شود.

نودل سرد یا Cold noodle

خوراک نودل سرد شهر شیان تنوع بسیار زیادی دارد زیرا برای تهیه آن از مواد مختلفی استفاده می‌شود. بر اساس مواد تشکیل دهنده، نودل سرد را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم نمود: نودل برنج و نودل آرد گندم.

نودل برنجی؛ سفید، شفاف، نرم، نازک، جویدنی و بسیار نازک است. این رشته‌های نودل برنجی در شهر Qinzhen از استان Huxian تهیه می‌شوند و به خاطر چاشنی‌ها و ادویه‌های بسیار عالی، در میان مردم محلی از محبوبیت خاصی برخوردارند. این نودل همراه با سس فلفل تند و جوانه لوبیای سبز سرو می‌شود و طعم بسیار قوی و خوشمزه‌ای دارد.

نودل Qishan

نودل Qishan یکی دیگر از غذاهای چینی پر طرفدار شهر شیان است که به هیچ وجه نباید فرصت امتحان کردن آن را از دست داد. ویژگی بارز این نودل رشته‌های جویدنی، سوپ ترش و ادویه‌های خاص و خوش طعم آن می‌باشند. نودل Qishan قدمتی بسیار زیاد داشته و به دوران سلسله Qing باز می‌گردد. این نودل در اصل از شهرستان Qishan در استان شیان سرچشمه می‌گیرد و نام این غذا نیز به همین دلیل انتخاب شده است. از دیگر چاشنی‌های این غذا می‌توان به تکه‌های گوشت خوک، تخم مرغ، گل زنبق، قارچ مخصوص و خمیر لوبیا اشاره نمود که طعم این غذا را بسیار عالی خواهند کرد.

خیابان های مشهور شهر شیان

خیابان شرقی (East Street)

خیابان شرقی پاتوق بسیاری از رستوران‌های مشهور و درجه یک شهر شیان از جمله رستوران خانوادگی خورشید (The Sun Family’s Restaurant)، رستوران شیان (Xian)، رستوران Wuyi، رستوران Chunfasheng، رستوران اردک برشته شیان (Xian Roasted Duck)، رستوران Defachang Dumpling و … است. در ادامه توضیحاتی را در خصوص محله های رستوران‌های شهر شیان بخوانید.

خیابان جنوبی (South Street)

غذاهای دریایی، فست فود و بارها و کافی شاپ و چایخانه‌های درجه یک شهر شیان، در این خیابان قرار دارند.

محله Beiyuan Gate

در خیابان Beiyuan Gate، انواع غذاهای اسلامی از جمله نان پیتا در سوپ بره، گوشت گوسفند کبابی، غذاهای سس‌ دار و … عرضه می‌شوند.

بازار شب خیابان Dongxin

بازار شب خیابان Dongxin، یکی از بازارهای بزرگ شهر شیان است که در آن انواع میان وعده‌های محلی Shaanxi و سایر نقاط کشور چین به وفور یافت می‌شوند.

بازار اسنک فروشی فروشگاه Qiulin

انواع اسنک‌های محلی شهر شیان، از نودل گندم سیاه گرفته تا سوپ خون گوسفند، پن کیک پر شده با گوشت اردک، ساندویچ گوشت خوک، سوپ سبزیجات، ژله توفو و … در این بازار عرضه می‌شوند. این خوراکی‌ها همگی با بالاترین کیفیت و قیمتی ناچیز به فروش می‌رسند.

  • آدرس: شهر شیان، منطقه Beilin، روستای Lijiang Cun، جاده Yanta شمالی، شماره ۵۸

رستوران‌‌های معروف شهر شیان

ساندویچ گوشت خوک با نان بدون مخمر

  • تلفن: ۰۲۹-۸۷۲۷۳۹۱۷
  • آدرس: شهر شیان، خیابان Zhubashi، شماره ۵۱
  • پیشنهاد سر آشپز: ساندویچ گوشت خوک با نان بدون مخمر که با گوشت ترد و تازه تهیه می‌شود.

رستوران Wuyi

  • آدرس: شهر شیان، خیابان شرقی، شماره ۳۵۱
  • تلفن: ۰۲۹-۸۷۶۸۱۰۹۸
  • پیشنهاد سر آشپز: کلوچه‌های بخار پز شیرین پر شده با کنجد سیاه، کلوچه گوشت خوک ، نان Queen’s، سوپ خوش طعم خون گوسفند، ساندویچ گوشت خوک با نان بدون مخمر.

رستوران خانوادگی خورشید

  • آدرس: شهر شیان، جاده Baishuifang، شماره ۸۰
  • پیشنهاد سر آشپز: نان پیتا در سوپ بره، ماهی کبابی در خمیر لوبیا

نودل Yongfeng Qishan

  • آدرس: جنوب غربی دروازه Tumen
  • تلفن: ۰۲۹-۸۵۵۱۱۳۶۶
  • پیشنهاد سر آشپز: نودل Qishan، نودل سرد، نان فطیر محلی، کلوچه‌های برنجی عسلی

رستوران Xian

  • موقعیت: شهر شیان، خیابان شرقی، شماره ۲۹۸
  • تلفن: ۰۲۹-۸۷۶۸۰۶۱۸
  • پیشنهاد سرآشپز: عمده شهرت رستوران شیان به تنوع طعم و بوی غذاهای آن است. بسیاری از اشخاص مهم مانند Zhou Enlai برای صرف غذا به این محل آمده و از کیفیت غذاهای این رستوران تعریف کرده‌اند. از جمله غذاهای پرطرفدار این رستوران می‌توان به خوراک مرغ Hulu، برنج شیرین همراه با میوه و آجیل و دیگر اسنک‌های محلی شیان اشاره نمود.

رستوران کلوچه های شکم پر Jiasan

  • آدرس: شهر شیان، دروازه Beiyuan، شماره ۱۱۱
  • تلفن: ۰۲۹-۷۲۵۷۵۰۷
  • پیشنهاد سرآشپز: کلوچه‌های شکم پر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.