// تپه خرطوم فیل از جاذبه‌های گردشگری شهر گویلین چین - نیل گشت

تپه خرطوم فیل از جاذبه‌های گردشگری شهر گویلین چین

معرفی و تصاویر

با سفر به شهر گویلین می‌توانید از مناطقی که ترکیبی از مناظر طبیعی زیبا و بی‌نظیر و مناظر شهری و بناهای تاریخی هستند دیدن کنید. یکی از این مناطق تپه خرطوم فیل Elephant Trunk Hill است. این تپه نقطه عطف گویلین و نماد این شهر محسوب می شود. تپه مشهور خرطوم فیل Elephant Trunk Hill در مرکز شهر زیبای گویلین Guilin در استان Guangxi در پارک Xiangshan و محل تلاقی دو رودخانه Taohua و Li واقع‌شده است. معابد موجود در این منطقه جزئی از آثار تاریخی مهم شهر هستند. هنگامی‌که از دور به این تپه نگاه می‌کنید، مانند فیلی عظیم الجثه که در حال آب خوردن از رودخانه است جلوه می کند. نام این تپه از شکل ظاهری آن گرفته شده است.

تپه خرطوم فیل شهر گویلین چین

قایق‌هایی از جنس بامبو در اطراف تپه خرطوم فیل وجود دارند که گردشگران می‌توانند با استفاده از آن‌ها به تپه نزدیک شوند. با نزدیک شدن به تپه مجسمه‌های فیل‌ها در اطراف آن به چشم می‌خورند که باعث می‌شوند وقتی به تپه نگاه می‌کنید و به آن نزدیک می‌شوید همیشه به فیل‌ها فکر کنید.

تپه خرطوم فیل شهر گویلین چین

تپه خرطوم فیل، نماد شهر گویلین

تپه خرطوم فیل را نماد گویلین می‌دانند. این تپه را در گذشته Li Hill یا Yi Hill نیز می‌نامیدند. تپه خرطوم فیل مساحتی حدود ۱۳ هزار کیلومتر مربع را در بر گرفته و ۵۵ متر بالاتر از سطح رود لی قرار دارد. طول تپه خرطوم فیل ۱۰۸ و عرض آن ۱۰۰ متر بوده و قدمت این تپه آهکی نیز به میلیون‌ها سال قبل باز می گردد. این تپه یکی از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری کشور چین محسوب می‌شود که خود دارای چشم اندازهای زیبایی چون غار آبی ماه Water Moon Cave، سنگ چشم فیل Elephant Eye Stone،‌ معبد Hongfeng و… است.

تپه خرطوم فیل شهر گویلین چین

افسانه‌های مربوط به تپه خرطوم فیل

افسانه عشق فیل بزرگ به شهر گویلین

افسانه‌های زیادی بین مردم محلی گویلین وجود دارد. برخی از آن‌ها معتقدند تپه خرطوم فیل که درگذشته کوه امپراتور بهشت نام داشته درواقع تجسمی از خداوند فیل‌ها است که در جنگ از امپراتور جدا شد و با زخم‌های زیادی که در بدنش وجود داشت در شهر گویلین محاصره شد. زوجی محلی او را پیدا کردند و با مراقبت از او جانش را نجات دادند. به همین دلیل این موجود عاشق این شهر شد و تصمیم گرفت تا به کاخ آسمانی خود بازنگردد و در این شهر بماند. پس از مدتی به کمک امپراتور توانست شرارت‌ها را سرکوب کند و از مردم شهر محافظت کند. بعدازاین اتفاقات او هرگز شهر را ترک نکرد تا اینکه سرانجام به فیلی در تپه تبدیل شد.

 

افسانه خنجر امپراتور و تپه خرطوم فیل

از افسانه‌های دیگر چینی که مربوط به تپه خرطوم فیل است، مربوط به چگونگی به وجود آمدن تپه است. این حکایت که مربوط به دوران باستان است می‌گوید، زمانی یک فیل متعلق به امپراتور بهشت بوده است که روزی به زمین می‌آید تا به مردم در کارها کمک کند. هنگامی‌که امپراتور متوجه می‌شود، عصبانی شده و فیل را هنگامی‌که در حال نوشیدن آب بوده است خنجر میزند و فیل به شکل سنگ درمی‌آید و برای همیشه در آب می‌ماند.

تپه خرطوم فیل شهر گویلین چین

افسانه هفت پری دریایی و تپه خرطوم فیل

داستان محبوب دیگری که در مورد تپه خرطوم فیل وجود دارد نیز به دوران باستان بازمی‌گردد. داستان ازاینجا شروع می‌شود که هفت پری برای دیدن زمین از بهشت به زمین می‌آیند. جوان‌ترین پری متوجه شد که به دلیل سیلاب، افرادی که در کنار رودخانه لی جیانگ زندگی می‌کنند گرسنه هستند. پس به بهشت بازگشت و خدای فیل‌ها (Legend of Elephant Hill) را از امپراتوری یشم برای کمک به انسان‌ها با خود به زمین آورد؛ اما خدای فیل‌ها خشمگین شد و به ژنرال آسمانی خود دستور داد تا پری را برگرداند؛ اما به این دلیل که خود شمشیری را حمل می‌کرد فرصتی برای بازگشت نداشت و به تپه خرطوم فیل تبدیل شد. تا اینکه روزی سامانتابادرا بدیشتوا (Samantabhadra Bodhisattva) در حال عبور از منطقه خدای فیل‌ها را با شمشیری که بر پشت داشت دید و ازآنچه خدای فیل‌ها انجام داده بود شگفت‌زده شد؛ بنابراین شمشیر را بیرون کشید ولی به دلیل اینکه فیل قوانین بهشت را نقض کرده بود نمی‌توانست حرکت کند. سامانتابادرا بدیشتوا برای اینکه فیل را برای همیشه در این منطقه نگه دارد، ظرف جادویی خود را بر کمر فیل قرارداد. طبق افسانه‌ها، Pagian Pagoda همان گلدان جادویی است اما برخی نیز معتقدند که همان دسته شمشیر است.

بعد از مدتی سانتابادرا بدیشتوا دوباره در حال گذر از منطقه بود که تصمیم گرفت خدای فیل را آزاد کند اما ازآنجاکه او به سنگ تبدیل‌شده بود نمی‌توانست به کاخ بهشت بازگردد. هنگامی به اطراف خود نگاه کرد متوجه شد که در این مکان هیچ سکنه‌ای وجود ندارد و متوجه شد که فیل جریان آب را بسته است و استفاده از آب برای مردم و حیوانات ممکن نیست. همچنین متوجه شد که در پایین رودخانه هیچ سنگی وجود ندارد و خاک موجود در منطقه خوب نیست. پس تصمیم گرفت تا فیل را به سنگی طلایی تبدیل کند و در رودخانه قرار دهد. پس‌ازآن آب به‌طور معجزه‌آسایی شفاف شد و بسیاری از ساکنان به آنجا بازگشتند و در همان‌جا ماندند. مردم به دلیل علاقه شدید خود به خدای فیل‌ها نام تپه را با تپه خرطوم فیل یا Elephant Trunk Hill تغییر دادند.

تپه خرطوم فیل شهر گویلین چین

نمایش شب و افسانه خدای فیل‌ها

این نمایش یکی از جاذبه های قابل‌توجه منطقه است که بازدیدکنندگان زیادی را به سمت خود می‌کشد. هنگام شب با نورپردازی‌های زیبا و حیرت‌انگیز، لیزرها و وسایل پیشرفته دیگر مناظری از شهر گویلین و فرهنگ مربوط به مردم شهر بر روی کوه به نمایش درمی‌آید.

این نمایش از چهار بخش تشکیل‌شده است:

  • گویلین باستانی
  • روستای اسرارآمیز
  • تئاتر فانتوم
  • افسانه خدای فیل‌ها

برای زیباتر کردن صحنه نمایش برای تصویر کشیدن زندگی اجداد محلی شهر گویلین، از درختانی عظیم در کنار زیبایی رودخانه و کوه‌ها استفاده می‌کنند. نمایش لیزر خیره‌کننده در آخرین بخش، تصویری کاملاً متفاوت از تپه را در ذهن شما ثبت می‌کند.

 

جاذبه های گردشگری شهر گویلین در اطراف تپه خرطوم فیل

غار ماه در آب

Elephant Trunk Hill دارای چندین نقطه پر طرفدار و دیدنی است که یکی از آن‌ها غار ماه در آب است. در فاصله میان خرطوم فیل و بدن آن حفره ای گرد وجود دارد که انعکاس آن در آب رودخانه، شکلی شبیه قرص ماه به وجود می‌آورد. بسیاری از شعرای چینی در اشعار خود زیبایی این غار منحصر به فرد را ستوده و در وصف آن ابیاتی سروده‌اند. غار ماه در آب، غاری نیم‌دایره‌ای است که بین پاهای فیل و خرطوم او است که هنگام شب انعکاس آن در آب مانند ماه روشن در رودخانه است. اگرچه شهر گویلین دارای تپه‌های فراوانی است اما وجود چنین غاری در رودخانه از زیبایی‌های بی‌نظیر تپه خرطوم فیل است این غار در ۱۲۰۰۰ سال پیش به دلیل بلند شدن پوسته زمین ایجادشده است.

تپه خرطوم فیل شهر گویلین چین

از طرفی دیگر هنگامی‌که به سمت غار بروید متوجه می‌شوید که با غاری بزرگ در ارتباط نیستید ولی غار با ۵۰ کتیبه از سلسله سانگ (۹۶۰-۱۲۷۹) پوشیده شده است که نشان‌دهنده‌ این است که غار قدمت زیادی دارد.

تپه خرطوم فیل شهر گویلین چین

غار دیگری که در این منطقه نظر گردشگران را به خود جلب می‌کند غاری در دامنه کوه است که با نام چشم فیل شناخته می‌شود. این منظره عجیب‌وغریب دو ماه در رودخانه را تشکیل می‌دهد. یکی از آن‌ها روی آب و دیگری در آسمان.

 

غار چشم فیل

با بالا رفتن از تپه، غاری دیگر پدیدار می‌شود که چشم‌های جنوبی و شمالی فیل را به هم وصل می‌کند. این غار، غار چشم فیل نامیده می‌شود. در گذشته کانالی در رودخانه بوده است که باگذشت زمان به غار تبدیل‌شده است.

تپه خرطوم فیل شهر گویلین چین

هنگامی‌که در چشم جنوبی می‌ایستید، منظره‌ای پانوراما از شهر با ساختمان‌ها و خیابان‌های را روبروی خود دارید و هنگام ایستادن در چشم شمالی، به نقاشی‌ها و طراحی‌های چینی از باد و موج برخورد می‌کنید که بسیار جذاب و هیجان‌انگیز هستند. با صعود از پله‌ها می‌توانید بر روی خرطوم فیل قدم بزنید.

 

بهترین نقطه برای تماشای تپه خرطوم فیل

سنگ چشم فیل نیز یکی دیگر از نقاط دیدنی و باشکوه شهر گویلین است. در بالای تپه خرطوم فیل حفره‌ای وجود دارد که از سمت چپ تا راست کشیده شده و بهترین نقطه برای تماشای رودخانه زیبای لی می‌باشد. بر فراز این تپه طبیعی و با شکوه بتکده‌ای به نام “Puxian” قرار دارد که به گفته مردم چین در دوران سلسله مینگ (۱۳۶۸-۱۶۴۴) ساخته شده و ۱۳٫۶ متر ارتفاع دارد. نکته قابل توجه این بتکده، قدمت آن و همچنین کنده کاری‌های زیبا و متعدد در داخل و خارج معبد وجود دارد.

 

پاگودای Pagian، دسته شمشیر خدای فیل‌ها

بر اساس برخی از افسانه‌ها، پاگودایPagian  که در بالای تپه خرطوم فیل قرار دارد، زمانی متعلق به سامانتابادرا بدیشتوا بوده است اما در حقیقت این بنا در زمان سلسله مینگ (۱۶۶۸-۱۶۶۸) برپاشده است و به‌عنوان دسته شمشیر که باعث کشته شدن فیل شده است، در نظر گرفته‌شده است. در ضلع شمالی این برج حکاکی‌هایی به چشم می‌خورد. این برج در بالای تپه واقع‌شده است که محل قرارگیری برج هم‌داستانی طولانی دارد که در بالا به آن اشاره کردیم.

تپه خرطوم فیل شهر گویلین چین

معبد یونفنگ، محل اقامت راهبی برجسته

Yunfeng Temple

معبد یونفنگ که در دامنه جنوب غربی تپه خرطوم فیل قرار دارد، یکی از معابد معروف باستانی گویلین است و روزگاری محل سکونت راهب جیانژن، راهب برجسته سلسله تانگ بوده است. او شش بار به ژاپن سفر کرد تا آموزه‌های بودائی را گسترش داده و به رفتار راهبان کمک کند.

این منطقه زمانی خط مقدم شورش تایپینگ (۱۸۵۱-۱۸۶۴) جنگ داخلی چین، بوده است. طبقه دوم معبد به‌عنوان یک گالری فعالیت می‌کند و آثار تاریخی مهمی همچون پرچم نبرد، سلاح‌ها و توپ‌های جنگی را به نمایش می گذارد.

 

داگوبا، قدیمی‌ترین بتکده شهر

Dagoba

داگوبا قدیمی‌ترین بتکده گویلین است که در معبد قبلی کایوان ساخته‌شده است (این معبد ویران‌شده است) که برای اولین بار در سلسله تانگ ساخته‌شده و در سلسله مینگ بازسازی شد. این برج آجری، سه‌طبقه و با ارتفاعی بالغ‌بر ۱۳٫۲۲ متر، با پایه‌ای مربعی شکل دارد و به شکلی بطری ساخته‌شده است و سقفی چتری شکل دارد.

راهبی برجسته بانام جیانژن که برای تبلیغ بودیسم تلاش‌های فراوانی می‌کرد، شروع به پارو زدن به سمت ژاپن کرد و در پنجمین تلاش خود از کنار شهر گویلین گذشت که با استقبالی بی‌سابقه روبرو شد. او به‌شدت تحت تأثیر این استقبال قرار گرفت و به دعوت آن‌ها در گویلین ماند و مشغول به مطالعه کتاب مقدس بودائی در داگوبا شد.

 

جزیره عشق و نمایی کامل از تپه خرطوم فیل

Love Island

این جزیره که وسط رودخانه لی قرار دارد، بهترین موقعیت را برای لذت بردن از منظره زیبا و عکاسی برای گردشگران فراهم می‌کند. هنگامی‌که در این جزیره هستید می‌توانید به‌راحتی تپه خرطوم فیل و غار Water Moon را ببینید.

انبار شراب سانهوا

Sanhua نوشیدنی با طعم برنج چینی است که از آن به‌عنوان پادشاه لیکور یاد می‌کنند. از زمان گذشته تا به امروز، مردم گویلین آداب‌ورسوم مربوط به واگذاری نوشیدنی‌های الکلی Sanhua Liquor قبل از سال نو را حفظ کرده‌اند. انبار این نوشیدنی‌ها در غاری در پارک Xiangshan قرار دارد. انبار شراب Sanhua همراه با موزه فرهنگ شراب Sanhua از میراث‌های فرهنگی شهر است و مسئولیت بزرگی را در قبال استفاده از روش سنتی تولید مشروبات الکلی به عهده دارد.

تپه خرطوم فیل شهر گویلین چین

چگونه به تپه خرطوم فیل برویم؟

هرساله تپه خرطوم فیل بازدیدکنندگان بسیاری را از سراسر جهان به سمت خود جذب می‌کند و توصیه ما نیز به شما این است که اگر به شهر گویلین رفتید، بازدید از این محل زیبا و منحصر به فرد را از دست ندهید.

  • اتوبوس‌های خط ۲، ۱۶ یا ۲۳ را سوار شوید و در ایستگاه پارک Xiangshan پیاده شوید.

ساعات بازدید از تپه خرطوم فیل – Elephant Trunk Hill

  • آوریل تا نوامبر: ۶:۳۰ – ۲۱:۳۰
  • دسامبر تا مارس: ۷:۰۰ – ۲۱:۳۰

نویسنده: بهاره سادات هادوی | تهیه شده در تحریریه نیل گشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.